پیشتازان طبس

دو مورد از اماکن زیارتی طبس ( آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم (ع) و بقعه پیرحاجات ) را در پستهای مستقل و جداگانه در بخش جاذبه های سیاحتی و زیارتی طبس معرفی نموده ایم. سایر اماکن ، بشرح زیر معرف حضورتان می گردد:

 

امام زاده زرگ

بقعه مبارکه حسین بن موسی (ع) از فرزندان امام کاظم (ع) در روستایی بنام زرگ در 42 کیلومتری جنوب شرقی طبس و در مسیر طبس به دیهوک  و در 3 کیلومتری اصفهک قراردارد. چشمه ی آب آن در اثر زلزله ی1357طبس کاملا خشک و روستا خالی از سکنه شده لیکن با همت خیرین ، بنای بقعه بازسازی و روز به روز بر خیل عاشقان و زوار این امامزاده افزوده می گردد. سکوت و آرامش ، آب و هوای کوهستانی و از طرفی معنویت امامزاده به نحوی است که هر مسافر و میهمانی را به خود جذب می نماید.



 

 

امام زاده علی

 

آستان امامزاده زیدبن علی از نوادگان امام سجاد (ع) در روستای شاهزاده علی  در ۱۱۵ کیلومتری طبس و ۲۵ کیلومتری  دیهوک واقع است. آنچه در منابع تاریخی آمده ، ساختمان قدیمی بقعه  به ‌صورت گلی و خشتی و چار ترک و متعلق به دوره خوازرمشاهیان بوده است. زلزله مخرب ۱۳۵۷ شهرستان طبس ، ساختمان این زیارتگاه را نیز به کلی تخریب نمود که بعد از سال ۵۷ ساختمان فعلی احداث شده است.

 

روستای امامزاده علی که به شاهزاده علی نیزمعروف است ، دارای آب و هوای معتدل بوده و این به خاطر قرار گرفتن آن در دامنه های شمالی رشته کوه شتری است. این امامزاده یکی از مکان هایی است که در طول سال بر اساس یک سنت قدیمی و حسنه پذیرای خیل عظیم عاشقان و دلباختگان ائمه اطهار(ع) است که به صورت کاروانی یا خانوادگی به این مکان سفر می کنند تا لحظاتی را به دور از هیاهوی زندگی شهری غبار دل بزدایند و به عبادت بپردازند.




 

 

امام زاده روستای فُشاه

بقعه مبارکه سیدحسین‌بن جعفر از نوادگان امام باقر (ع) در ۱۰ کیلومتری طبس و در روستای فُشاه  قرار گرفته است. آنچه از کتیبه و هدایای این امامزاده مستفاد می‌شود ، ساختمان زیارتگاه از دوره صفویه وجود داشته است. قدیمی‌ترین مدرکی که در این محل دیده می‌شود سنگ‌نوشته‌ای است که در سال ۱۰۸۱هجری قمری در ده سطر‌ بانی اولین بنای زیارتگاه را معرفی می‌کند.  به ‌طور کلی ساختمان زیارتگاه فُشاه طی زلزله های، ۱۳۲۰، ۱۳۴۷ و ۱۳۵۲ و ۱۳۵۷ چهار مرتبه تخریب و بازسازی شده است.

 این مکان در نزد مردم از احترام خاصی برخوردار است و شب‌های جمعه، روز سیزده بدر و ایام محرم و صفر و شهادت امام صادق‌(ع) زائران زیادی از شهر طبس و روستاهای اطراف پذیرا است


 

 

 

امامزاده سیدمحمدبن جعفر طیار

آستان امامزاده سید محمد بن جعفرطیار پسر برادرحضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در روستای ازمیغان در ۳۸ کیلومتری  طبس، واقع شده است.
این مکان از مقبولیت خوبی نزد مردم برخوردار است و در تمام ایام سال به‌ویژه ایام تعطیلات، اعیاد و شهادت‌ها و میلاد ائمه(ع) و شب‌های جمعه و در ایام محرم و صفر و تحویل سال میزبان زائران زیادی از مناطق همجوار می باشد .

  • حسین توکلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی