پیشتازان طبس

روستای حلوان در 84 کیلومتری طبس واقع است. ریگزاری که در حاشیه این روستای قرار دارد از جلوه های بسیار زیبای طبیعت کویر مرکزی ایران است. این ریگزار ، گستره ای شمالی جنوبی دارد و در مناطق جنوب شرقی آن با ارتفاعات عاشقان پیوند می‌خورد که این تلاقی کوه و ماسه مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده است. در محیط شرقی این مثلث ماسه ای، تپه ها بیشترین ارتفاع را دارند و ارتفاع آن‌ها از کف دشت در حدود 80 متر است که با حرکت به سمت غرب با کاهش ارتفاع همراه هستند. در جنوب شرقی، محل تلاقی کوه و ریگ، دره ها و گذرگاه های زیبایی پدید آمده است که شاید در نوع خود در کشور کم نظیر باشد.

پوشش گیاهی منطقه بسیارغنی ، شامل گیاهان نواحی استپی و ماسه ای همچون قیچ، درمنه، تاغ، دم گاوی، بادام کوهی، اسکنبیل که به سمت شرق از تعداد آن‌ها کاسته می‌شود و در نواحی غربی حاشیه کویر مرکزی گیاهان نمک پسند شامل شور بیابانی، گز و اشنان، جای می‌گیرند.

به دلیل وجود پوشش گیاهی غنی منطقه و وجود منابع آب، پوشش جانوری ریگزار حلوان هم غنی است. در کویر حلوان انواع مار و عقرب، شاهین، هوبره، کبک، چکاوک بیابانی و کاکلی، مگس گیر، زنبور خور، سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، پا مسواکی، موش صحرایی و انواع آگاما و جکو زیست می‌کنند و همین تنوع بالای گیاهی و جانوری، از حلوان طبیعتی دیدنی ساخته است.

در ریگزار حلوان می‌شود همه زیبایی های کویر ایران را یک جا دید.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی