پیشتازان طبس

شهر دیهوک واقع در 85 کیلومتری طبس در برخوردگاه جاده‌های اصلی کرمان به مشهد و یزد به مشهد قرار گرفته است. این دو جاده پس از رسیدن به دیهوک یکی شده و مسیر به سوی مشهد ادامه می‌یابد.

دیهوک که در گذشته های دور دهک یا دهوک نامیده می‏شده ، از دیرباز بدلیل عبور کاروانهای زائران امام رضا (ع) از شهرها و استانهای جنوبی کشور ، حائز اهمیت بوده است. روستاها و محلاتی مانند: انتظامیه ، عباس آباد ، بازگ ، حاجی آباد ، امیرآباد در پیرامون این مکان واقع شده است.  اغلب منازل قدیمی دیهوک در زمین‌لرزه سال 57  ویران شد و اهالی روستا ، پس از احداث خانه های جدید و مستحکم در پائین‌ دست روستا توسط دولت ، حلقه اصلی این شهر را بوجود آوردند.

بافت قدیمی دیهوک  هنوز نسبتا سالم است و وقتی شما در کوچه های آن قدم می گذارید ؛ احساس خواهید کرد که در تاریخ پا گذاشته اید. هارمونی معماری زیبای این روستا که بر روی تپه ای احداث شده و به یک برج دیدبانی ختم میشود ؛ خبر از ذوق و درایت سازندگان آن می دهد . در پایین دست این مجموعه کهن ، قبرستان دیهوک قرار دارد در کنار قبرستان قدیمی آثار بجا مانده از یک بنای کهن و بزرگ را نشان میدهد که نیازمند کاوش و بررسی است .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی