پیشتازان طبس

رباط چاه گنبد در 28 کیلومتری دیهوک  و در مسیر جاده دیهوک به مشهد می باشد که با مساحت بیش از 900 مترمربع دارای حجرات و ایوان‌هایی است که در زمان گذشته کاروانیان را از سرما و گرما حفظ می‌کرده است.بنابر اسناد تاریخی، بانی این کاروانسرا حاجی کرمعلی یزدی ساکن کرمان بوده است که شتردار بوده و از کرمان به خراسان بارکشی می‌کرده که وقتی به آن مکان می‌رسد از اینکه سایبانی نبوده، به او و همراهانش بسیار سخت می‌گذرد و نذر می‌کند که اگر ثروتمند شد در آنجا کاروانسرایی بسازد که مورد استفاده مردم قرار بگیرد.

او در زمان کوتاهی ثروتمند می‌شود و تصمیم به ساخت کاروانسرا می‌گیرد که در این بین بیمار شده و پیش از فوت خود، به همسرش وصیت می‌کند که در چاه گنبد کاروانسرایی بسازد. زن قبول می‌کند و پس از فوت همسرش به محل چاه گنبد رفته و از شهرهای فردوس و کرمان، بنّا و عمله آورده و با سختی و هزینه زیاد ، کاروانسرا را می‌سازد.

افضل‌الملک در سفرنامه خراسان و کرمان به چگونگی و عملکرد ایجاد رباط چاه گنبد اشاره کرده است و می‌گوید: «این شیرزن که بهتر از مردان بزرگ این دوره است، قد مردی علم کرده، در شاهراه انصاف و مردانگی قدم زده، به این مکان می‌آید، پول‌ها خرج می‌کند، از شهر تون و کرمان بنا و عمله و کوره‌پز می‌خواهد و به صعوبت زیاد و مخارج بسیار این کاروانسرا را می‌سازد».

نظرات (۱)

روح این همسروفادار شادواجرش صدچندان باد.موقعیت کامل رباط درمتن نیامده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی