پیشتازان طبس

آیا می دانید چه راههایی، گفتن کلمه "نه" را آسان تر می سازد؟ اولین کاری که باید انجام داد تشخیص احساسات دست و پاگیر یا باورهایی است که در سر شما وجود دارند. برای مثال اگر دوستتان می خواهد اتومبیل شما را برای رفتن به سفر قرض کند،با گفتن کلمه نه، چه نتایج منفی ای را پیش بینی می کنید؟ آیا می ترسید به دوستتان پاسخ منفی بدهید؟ آیا برکنار شدن از کارتان شما را می ترساند؟ آیا از این می هراسید که اگر به معلم خود پاسخ منفی بدهید نمره پایینی در آن درس کسب کنید؟ پس شما در ابتدا پیامدهای فاجعه آمیزی را از ":نه گفتن" تشخیص داده اید و در گام بعدی آن پیامدها را با واقع نگری بیشتری بیان می کنید.برای مثال ممکن است به خودتان بگویید اگر پاسخ منفی بدهم چه بسا دوستم از اینکه اتومبیل را به او ندهم ناراحت بشود. ولی دوست شما به دلیل این گونه مسائل ناراحت نخواهد شد. او احتمالا از اینکه کلمه "نه"را به صراحت بکار برده اید احترام بیشتری برایتان قائل خواهد شد . وقتی با کاری که مایل به انجامش نیستید موافقت می کنید ، احتمالا از خودتان ناراحت می شوید. همچنین ممکن است از دیگری برنجید و یا از او خشمگین شوید.در این گونه موارد کلمه "نه" به صورت غیر کلامی ،سکوت و فکر کردن راجع به مسائل دیگر به هنگام حضور در جمع ، ظاهر می شود. خود را نادیده انگاشتن سبب تحمیل رفتارهای ناخواسته ای است که دیگران از ما می خواهند و این امر سبب می شود آنها نسبت به ابراز درخواستهای غیر منطقی خود تشویق شوند. پس از آنکه باورها و اعتقادات خود را به شیوه منطقی تری مرتب کردید،برای گفتن کلمه "نه" آمادگی پیدا می کنید و از این امر احساس خوبی به شما دست می دهد.

قدم بعدی،گفتن کلمه "نه" به شیوه ای مستقیم به طرف مقابل است.به گونه ای که قاطعیت در صدا و رفتار شما موج بزند. مطمئن شوید پیامدهای غیر کلامی هم سنگ کلمات هستند . آیا ارتباط چشمی برقرار می کنید ؟ آیا لحن شما خالی از پوزش و عذرخواهی است ؟ به دلیل آنکه از سنین کودکی ،اجتماع شما را به تسلیم شدن و مطیع بودن وادار کرده است گفتن "نه" بدون شرم در دفعات نخست کار بسیار دشواری خواهد بود .برای آسان تر ساختن این مرحله ،در موقعیتهایی که خطر پایین دارند، گفتن پاسخ های منفی را آغاز کنید. به خصوص زمانی که کاملا مطمئن هستید حق گفتن کلمه "نه"را دارید. با این تمرین اطمینان به خود را بنا خواهید کرد و نیز توانایی گفتن کلمه "نه"را در موقعیتهای مشکل تر به دست خواهید آورد ؛ و بالاخره در مواقعی که از درون به خود مطمئن نیستید ، این تمرین سبب بروز اطمینان می شود .



  • حسین توکلی

مهارتهای زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی