پیشتازان طبس


گامهای اساسی در حل مسائل

قدم اول: اصلاح باورهای غلط خود نسبت به مسئله

از آنجایی که اغلب ما دچار خطاهای شناختی متعددی هستیم مانند "حالا از این درس افتادم ، پس من هیچ وقت نمی توانم شاگرد موفقی باشم " یا "فاجعه است اگر نتوانم نمره الف بگیرم " یا " اگر دانش آموز خوبی بودم دچار مشکل تحصیلی نمی شدم " چنین دیدگاهی نسبت به مسائل امکان هرگونه اقدام موفقیت آمیز را از ما سلب می کند و به جای این که منجر به حل مسئله شود ، باعث دورزدن مکرر مسئله می گردد . اصطلاحا این افراد را "مسئله مدار " بجای " راه حل مدار" می گویند .

پس در گام اول باید به تصحیح این نگرشها بپردازید. در چنین شرایطی استفاده از مشاوران متخصص می تواند کمک کننده باشد .

قدم دوم : تعریف دقیق مسئله

در بسیاری از موارد تعریف و مشخصی از مسئله ای که در حال حاضر با آن رو به رو هستیم ، نداریم ما غالبا با سبدی پر از مسائل گوناگون رو به رو هستیم که معمولا به شک مستقیم یا غیر مستقیمی با یکدیگر در ارتباط می باشند . در این موارد تهیه فهرستی از مسائل و تعیین اولویتهای هر یک بسیار مفید است . برای این کار باید بتوانیم به سؤالات زیر پاسخ دهیم :

1-مسئله حاضر چیست ؟    2- کی شروع می شود ؟    3- کجا شروع می شود ؟   4-چه کسی یا کسانی در این مسئله نقش دارند ؟

در نهایت باید این مسئله تا می توانیم به ابعاد کوچک تر و ساده تر تقسیم کنیم.

قدم سوم : پیداکردن راه حل های زیاد

چه خوب و چه بد به خاطر داشته باشیم که در این مرحله کمیت راه حلها ( یا تعداد راه حلها ) مهم تر از کیفیت آنهاست . از این رو بهتر است ذهن خود را باز بگذارید و هر راه حلی را که به ذهنتان می رسد بدون سانسور به روی کاغذ بیاورید. هدف مهم در این گام این است که از کمیت ( فهرست طولانی راه حل ) به کیفیت (بهترین و مناسب ترین راه حل )دست پیدا کنیم .

قدم چهارم : ارزیابی راه حلها و انتخاب

برای این کار نوشتن مزایا و معایب یک راه حل در دو ستون جداگانه بسیار کمک کننده است . سؤال هایی که در این گام باید پاسخ دهید این است که هر کدام از راه حلها برای خودم و خانواده ام و دیگران مفید است یا مضر ؟ آیا انجام این راه مرا به هدف می رساند یانه ؟آیا این راه حل با ارزشهای من و جامعه ام متناسب می باشد ؟

قدم پنجم : انتخاب راه حلهای مناسب

انتخاب راه حل مفید و سودمند بر اساس روشی که در مرحله قبل ( برگه سود و زیان یا تشکیل دو ستون سود وزیان ) صورت می گیرد .پس راه حلهایی را که هم برای من و هم برای دیگران مفید است انتخاب می کنیم و از میان آنها مناسب ترین را برمی گزینیم.با انتخاب راه حل باید بتوانیم برای سؤالات مرحله قبل نیز پاسخ هایی روشن و بدون ابهام پیدا کنیم .


  • حسین توکلی

مهارتهای زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی