پیشتازان طبس


آیا متوجه شده اید که در قبال تقاضای دیگران به رغم اینکه تمایل به انجام آنها نداریم ،به جای گفتن " نه نمی توانم " "بله " می گویید ؟ آیا نمی توانید نارضایتی خود را از یک دوست بیان کنید حتی اگر فکر کنید کار او غیر موجه است ؟ آیا قبول تمجید و تحسین را دشوار می دانید ؟ اگر پاسخ شما به هر یک از این سؤالات " بله "باشد ،احتمالا در زمینه جرأت مندی مشکل دارید .

جرأت مندی ، دفاع از خود به شیوه ای است که به حقوق شخص دیگر تجاوز نشود . جرأت مندی ، ابراز مستقیم ، صادقانه و مناسب احساسات و عقاید شماست. شما ممکن است جرأت مندی را در گذشته ناراحت کننده یافته اید؛زیرا آن را با پرخاشگری اشتباه گرفته اید. پرخاشگری یک شیوه دفاع از خود است که در آن به حقوق شخص دیگری تجاوز می شود. پرخاشگری به صمیمیت آسیب می زند و شأن شما را در دید دیگران پایین می آورد .

فنون خاص جرأتمندانه

1-گفتار جرأتمندانه : اجازه ندهید دیگران از شما بهره جویی کنند بر رفتار مناسب و منصفانه داشتن اصرار بورزید . درباره آنچه می خواهید ، آنچه فکر می کنید و آنچه احساس می کنید ،تا آنجا که ممکن است صریح و خاص باشید.برای مثال " نوبت من است "و" لطفا صدای رادیو را کم کنید " و " چون درخواست خود شماست دوست دارم شما را در لباس دیگر ببینم،این لباس مناسب شما نیست."

2-مخالف منفعلانه و فعالانه : وقتی با شخصی مخالف هستید به دلیل تمایلی که به حفظ رابطه ی صلح آمیز دارید از طریق لبخند زدن،تکان دادن سر یا بذل توجه،تظاهر به موافقت نکنید.به جای آن،موضوع بحث را تغییر دهید.به شیوه دیگری عمل کنید. وقتی اعتماد به موضوع دارید،به صورت فعال مخالفت کنید.

3-پرسیدنِ چرا ؟ : وقتی که شخصی اقتدار و موضعی بالاتر از شما دارد،می خواهد کاری انجام دهد که به نظر منطقی و لذت بخش نمی آید. بپرسید چرا باید آن را انجام دهید. شما یک فرد بزرگسال هستید و نباید اقتدار را بدون پرسش بپذیرید. بر توضیحی که متقاعد کننده است اصرار بورزید .

4 – بجا سخن گفتن : وقتی عملی انجام داده اید که آن را ارزشمند تلقی می کنید،برای دیگران این فرصت را فراهم کنید تا از آن مطلع شوند. همجنین اجازه دهید مردم بدانند درباره امور چه احساسی دارید در مکالمه، متکلم واحده نباشید.اما وقتی موقعیت را مناسب یافتید در سخن گفتن درنگ نکنید.



  • حسین توکلی

مهارتهای زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی