پیشتازان طبس

شما یک دانش آموز هستید و باید صدها تصمیم بگیرید.این تصمیم طیف وسیعی را شامل می شوند؛از جمله اینکه در چه کلاسهایی ثبت نام کنید،چه رشته ای برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب کنید،در نوشتن یک مقاله چه موضوعی را بر می گزینید، چه شغلی را دنبال کنید و با چه کسی طرح دوستی بریزید،پ یروی از گامهای زیر،فشار ناشی از فرایند تصمیم گیری را کاهش می دهد:

1- نفس عمیقی بکشید و خودتان را در وضع آرامی قرار دهید. قضاوتهای روشن و تصمیم های درست در شرایط آرامش بهتر صورت می گیرد.

2- به هنگام ناراحتی و تشویش تصمیم نگیرید وقتی استرس شدیدی دارید نمی توانید به روشنی فکر کنید و کمتر اتفاق می افتد که بتوانید گزینه های معقول را انتخاب کنید.

3- لازم است بدانید چه وقت باید تصمیم بگیرید. از خود بپرسید آیا حالا لازم است این تصمیم  گرفته شود؟ لازم نیست فوری تصمیم بگیرید. زمانی را که بدان احتیاج دارید به خود بدهید تا اطلاعات لازم و راه حلهای مختلف را بدست آورید.

4-اطلاعاتی را که برای تصمیم گیری معقول نیاز است شناسایی کنید. از خودتان بپرسید:اگر می خواهم تصمیم خوبی بگیرم چه چیزی را باید بدانم؟اگر درباره انتخاب رشته دانشگاهی که در نهایت منجر به شغل آینده شما می شود می خواهید تصمیم بگیرید اطلاعات مفید درباره انواع وظایفی که مستلزم آن شغل است نیازمندیهای مربوط به آن حوزه شغلی،درآمد احتمالی،بازار کار و محل کار آن شغل خاص را در نظر بگیرید .

5- منابع در دسترس برای کسب اطلاعات مورد نیاز را شناسایی کنید.درباره مکانهایی که شما می توانید اطلاعات مورد نیاز را بیابید جستجو کنید.خلاق باشید،باافرادی که در حوزه مورد علاقه شما کار می کنند تماس برقرار کنید .

6-اطلاعاتی را که برای تصمیم گیری معقول به آنها نیاز ذارید جمع آوری کنید.از فهرست منابع اطلاعاتی خود اطلاعات مناسب را به هرشکل ممکن یعنی مصاحبه،مشورت،مطالعه و بازدید کردن بدست آورید .

7- با دیگران درباره تصمیم خود صحبت کنبد اما بدانید که حق انتخاب تنها خاص خودتان است

8- اطلاعاتی را که بدست آورده اید مکتوب کنید هیچ گاه تنها به حافظه خودتان متکی نباشید

9- انتخاب و راه حلهای خود را فهرست کنید.وقتی اطلاعات مربوط به گزینه ها را جمع آوری کردید فهرستی از راه حلهای ممکن و دسترس پذیر را تهیه کنید.

10-دلایل موافق و مخالف انتخاب هر راه حل را فهرست کنید.برمبنای اطلاعات جمع آوری شده بهره هاو فواید بالقوه هر راه حل را بنویسید.

11-ارزش ها،اهداف،نیازها و آرزوهای خودتان را درباره حوزه ای که در آن تصمیم می گیرید، روشن کنید چه چیزی برای شما مهم است و چه چیزی می خواهید.

12- به دلایل موافق و مخالف هر راه حل اهمیت دهید.

13-توجه داشته باشید که یک انتخاب درست به ندرت وجود دارد. اکثر گرینه ها هم پیامدهای خوب و هم پیامدهای بد دارند.

14- گزینه خود را انتخاب کنید. با توجه به اطلاعاتی که درباره شخص خود و نیز حوزه تصمیم گیری بدست آورده اید هم اکنون آماده اید که تصمیم بگیرید .

15- وقتی تصمیم خودرا گرفتید سعی کنید آرامش بدست آورید و مسئله را  فراموش کنید.

16- انسان ممکن الخطاست،تضمینی نیست که انتخاب ما خطا از آب درنیاید. در پیامدهای منفی و غیر رضایت بخش ، دنیا به آخر نمی رسد. فرصت اقدام مجدد همیشه وجود دارد.

  • حسین توکلی

مهارتهای زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی