پیشتازان طبس


پاک کردن طلا و جواهرات

طلاهای تزیینی را در ظرفی ریخته و مقداری آب و پودر ظرفشویی داخل آن بریزید و به مدت چند دقیقه روی اجاق بگذارید تا بجوشد ، سپس با مسواک نرم و خمیر دندان روی آنها را برس بکشید ، جواهرات شما مثل روز اول خواهد .

 

تمیز کردن نقره

نقره در اثر اکسیداسیون سیاه می شود . جهت پاک و براق کردن نقره ابتدا آن را با سرکه ی گرم تمیز نمایید . سپس از آب صابون یک برس استفاده کنید و پس از شستشو بلافاصله خشک نمایید . اگر انگشتر نقره سیاه باشد ، آن را در آب و نمک غلیظ بیندازید . سپس چند دقیقه روی فرش پُرزدار ، محکم بکشید تا مثل روز اول سفید و براق شود . وسایل نقره ای را که دیر به دیر استفاده می کنید ، لا بلای کاغذ آلومینیومی بپیچید تا نقره ها اکسیده نشوند و همیشه نازه و نو بمانند.

 

تمیز کردن گردنبند مروارید

با گردنبند مروارید ، به پیاده روی و ورزش نپردازید . چون عرق بدن رنگ مروارید را کدر  می کند . گردنبند مروارید را خیس نکنید ، زیرا خیس شدن نخ مروارید باعث گشاد شدن سوراخ مروارید می گردد . الکل موجود در ترکیبات آرایشی و بخصوص عطر ، سبب آسیب دیدگی مروارید می شود . به همین جهت نباید در حین آرایش از مروارید استفاده کنید . بهتر است مروارید را در لفاف آن جا دهید و در جعبه مخصوص نگهداری نمایید.

 

جلو گیری از سیاه شدن زیور آلات بدلی

برای جلو گیری از سیاه شدن زیور آلات بدلی ، بهترین راه ، استفاده از لاک ناخن بی رنگ است . اول سیاهی های آنها را به وسیله مخلوطی از آب ولرم از آب ولرم و صابون که در آن چند قطره آبلیمو یا سرکه اضافه کرده اید رفع کنید ، سپس آن را خشک کرده و به همه قسمتهای آن با فرچه ، لاک بی رنگ بمالید و بگذارید خشک شود .گذاشتن یک تکه گچ در جعبه جواهرات بدلی ازسیاه شدن آنها جلوگیری می کند .

 

نکات مهم قبل از لکه گیری انواع لباس و فرش

 

قبل از لکه گیری باید رنگ پارچه را بشناسید . برخی پارچه ها رنگ ثابتی دارند و اگر آنها را بشویید رنگ پس نمی دهند . اما برخی از پارچه ها حتی با آب هم رنگ می دهند و نمی توان برای پاک کردن لکه این پارچه ها از دارو استفاده کرد .

اگر به ثبات رنگ لباستان اطمینان ندارید ، تکه کوچکی از آن را به مدت 20دقیقه درون ظرفی از محلول غلیظ آب نمک قرار دهید . اگر آب رنگی نشد رنگ پارچه ثابت است .

- برای لکه زدایی باید به جنس پارچه توجه کنید . برای تشخیص پارچه خالص ابریشمی قسمتی از پارچه یا لباس را در دست مچاله کنید و محکم فشار دهید و بعد آن را رها کنید ، اگر به سرعت باز شده و چین وچروک  برنداشت ابریشم خالص است در غیر این صورت ابریشم مصنوعی است .

- برای تشخیص پارچه پشمی ، تار و پود پارچه را از هم جدا کرده و هر یک را جداگانه پاره کنید . اگر تار بریده شده فِر خورد ، پشمی است . راه دیگر این که تار و پود پارچه را بسوزانید . اگر نخ سوخته شده بدون شعله سوخت و خاکستر سیاه رنگی باقی گذاشت پارچه پشمی است . الیاف پارچه های پشمی قابل انعطاف است حرارت را در خود نگه می دارد ، رطوبت را جذب می کند و کمتر چروک می شود .

- لباسها را به محض لک شدن ، لکه گیری کنید ، زیرا هر چه لکه تازه تر باشد ، آسان تر از بین می رود .

- برای لکه گیری از آب سرد استفاده کنید. زیرا بیشتر لکه ها با آب گرم ثابت شده و به سختی پاک می شوند.

- لکه گیری باید با احتیاط کامل انجام شود ، زیرا ممکن است موادی که برای لکه گیری استفاده می کنید به نسوج پارچه آسیب برساند . بنابراین باید قبل از لکه گیری ماده را روی تکه ای از آن پارچه آزمایش کنید . اگر تکه اضافی ندارید می توانید ماده را در گوشه ای از داخل لباس یا در قسمت های زیری لباس که دیده نمی شود امتحان کنید .

- همیشه زیر لکه ، یک دستمال تمیز یا کاغذ خشک قراردهید .

- برای لکه گیری با آب اکسیژنه ، آن را از داروخانه تهیه کنید تا از سالم بودن آن مطمئن باشید . برای امتحان می توانید مقداری جوش شیرین به آن اضافه کنید ، اگر جوش خورد و کف کرد نشان می دهد که سالم است .

- بنزین برای لکه گیری پارچه های نایلونی و وسیله های پلاستیکی و کائوچویی مناسب است .

- هیچ گاه پارچه های پشمی و رنگی را با آب وایتکس تمیز نکنید . قبل از استفاده از وایتکس حتما آن را با آب مخلوط کنید .

-  اگر لباس یا پارچه ای را با بنزین لکه گیری کرده اید در مجاورت هوای آزاد قرار دهید تا اثر بنزین بپرد ، بعد اُتو بزنید .

- برای پاک کردن لکه فرش و موکت می توانید مقداری خمیر ریش روی لکه بمالید و سپس با آب ، آن را بشویید .

- برای پاک کردن لکه های سرسخت که به آسانی از روی فرش پاک نمی شوند ، پودر تاید را با آب گرم مخلوط کنید تا کف کند ، بعد کف آن را با یک قلم موی نرم یا گوشه اسفنج به آرامی به طور افقی و عمودی روی لکه بمالید و کف اضافی را پاک کنید . این عمل را آنقدر تکرار کنید تا لکه  ازبین برود . در آخر حوله ای روی لکه بگذارید و وسیله سنگینی را روی آن بگذارید . وقتی حوله خیس شد آ نرا عوض کنید تا فرش کاملا خشک شود .

 

پاک کردن اثر چربی از روکش چوبی

بر روی لکه ها پودر تالک بپاشید و روی آن را با دو ورقه دستمال کاغذی بپوشانید و با نوک یک اتوی گرم و به آرامی روی سطح مورد نظر فشار دهید اثر به دستمال منتقل  می شود .

 

لکه جوهر

برای پاک کردن لکه جوهر ، از پارچه های قابل شستشو ، باید آن  لکه را درون شیر معمولی ، شیر ترش شده یا دوغ خیس کرد تا جوهر از پارچه خارج شود ، ممکن است مجبور شوید چند بار این عمل را انجام دهید تا اثر جوهر به کلی پاک شود . اگر لکه جوهر روی لباس سفید افتاده است ابتدا لکه را با آب سرد بشویید سپس وایتکس را با آب سرد به طور مساوی مخلوط کنید و لکه را در آن تمیز کنید . در صورتی که پارچه لکه شده رنگی است با آبلیمو لکه را برطرف کنید و با آب سرد بشویید . اگر باز هم لکه باقی ماند ، این کار را چند بار تکرار کنید. لکه جوهر روی پارچه های چرمی را با سیر نجوشیده خیس کنید و لکه را پاک کنید اگر باز هم اثر لکه باقی ماند ، با الکل صنعتی مالش دهید تا کاملا پاک شود . برای پاک کردن لکه جوهر از وسایل مرمری کمی آب اکسیژنه 20 را با چند قطره آمونیاک مخلوط کنید و با یک پنبه یا پارچه تمیز به آرامی روی لکه بمالید . برای پاک کردن لکه جوهر روی چوب ابتدا با شیر و بعد لیمو روی لکه بمالید تا اثر آن ازبین برود .

 

لکه خودکار

اسفنجی را به شیر آغشته کنید و به محل لکه بمالید لکه به راحتی از بین می رود . اگر مبلمان چرم شما به وسیله خودکار خط حطی شده است کمی الکل صنعتی روی پنبه بچکانید و با حوصله زیاد روی خطوط بکشید . بعد با یک تکه پارچه آن را تمیز کنید . برای پاک کردن لکه جوهر خودکار از فرش و موکت می توانید مقداری اسپری مو روی لکه بپاشید و بگذارید خشک شود . بعد به آرامی با محلول آب وسرکه فرش را برس بزنید .

راه دیگر این است که ابتدا جوهر اضافی را با دستمال کاغذی یا پارچه تمیزی به آرامی پاک کنید . سپس محلول آب ، صابون ، مایع لباسشویی یا ظرفشویی را با اسفنجی روی لکه بمالید و آبکشی کنید . برای پاک کردن لکه ی جوهر خودکار از روی جیر و کیف ،  یک سمباده نرم روی محل مورد نظر بمالید تا لکه پاک شود .

 

لکه مداد

اگر پارچه نخی یا کتان شما لک شده است با مداد پاک کن لکه را پاک کنید ، بعد جای لکه را با آب و صابون بشویید . لکه مداد روی پارچه های رنگی قابل شستشو را با الکل یا کُلُر تمیز کنید ، بعد پارچه نرمی را روی آن آن بکشید و با آب و صابون بشویید .

 

لکه خون

هیچ گاه لکه خون را با آب گرم نشویید ، زیرا باعث ثابت شدن آن می شود . لکه خون پارچه های سفید را می توانید با وایتکس ازبین ببرید . اگر لکه خون کهنه شده است می توانید برای پاک کردن آن از نفت استفاده کنید .

 

لکه عطر

اگر لکه عطر روی پارچه نخی سفید افتاد با آب اکسیژنه 30 می توانید لکه را برطرف کنید .اگر لکه عطر روی لباس های ابریشمی یا رنگی افتاد باید بادقت بیشتری لکه را پاک کنید ، زیرا به هنگام پاک کردن هاله هایی اطراف لکه ایجاد می شود که دیگر از بین نمی رود . ابتدا با الکل به آرامی لکه را بمالید . بعد لباس را در آب ولرم و مایع مخصوص پارچه های لطیف خیس کنید و بگذارید بماند بعد بادقت آن را بشویید .

 

لکه میوه

- برای پاک کردن لکه های میوه یا توت سیاه از دست هایتان ، از کمی ماست یا آب لیموترش تازه کمک بگیرید. برای پاک کردن لکه آب میوه روی آن نمک بپاشید ، بعد با آب و پودر لباسشویی آن را بشویید . اگر باز هم لکه باقی ماند ، از کُلر استفاده کنید.

-  اگر لکه آب پرتقال یا نارنگی روی لباس پشمی افتاد ، محل لکه را با پنبه آغشته به گلیسیرین پاک نمایید و بعد از این که خشک شد ، روی آن دستمال مرطوب بکشید و بگذارید خشک شود .

-لکه میوه های رنگی مانند شاه توت ، آلبالو و انار را می توانید با محلول ده درصد هیدروسولفیت دوسود پاک کنید .

-  برای پاک کردن لکه تمشک و شاه توت ، چون لکه تمشک مقاوم است باید محل را در محلول آب و پودر لباسشویی خیس کنید و بعد آن را بشویید . اکر لکه از بین نرفت می توانید کمی دوغ یا ماست روی لکه بریزید و آن را ماساژ دهید تا محو شود .

- برای پاک کردن لکه بادمجان روی دست ، پنبه آغشته به آب وایتکس را روی دست خود بکشید تا لکه پاک شود .

- برای پاک کردن لکه گوجه فرنگی ابتدا محل لکه را با محلولی مرکب از یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی و یک لیوان آب سرد و سپس با محلولی مرکب از دو قاشق چای خوری محلول آمونیاک و نصف لیوان آب بشویید . دوباره محلول اول را روی لکه مالیده و با آب سرد و اسفنج پاک کنید .

- برای از بین بردن لکه های سس ماکارونی ، لکه را در محلولی مرکب از آب اکسیژنه که در شش برابر آب حل شده بشویید .همچنین می توانید کمی مایع دستشویی روی لکه مالیده و با آب سرد آب کشی کنید .

- برای پاک کردن لکه آدامس قطعه ای یخ روی آدامس قرار دهید تا کاملا سفت شود. بعد تا آنجا که می توانید تکه های آدامس را از پارچه جدا کنید لکه باقی مانده را با تتراکلرید کربن یا بنزین پاک کنید .

- برای از بین بردن لکه شیر ، ابتدا لباس را در آب سرد و مایع پاک کننده خیس کنید ، اگر پس از شستن لکه پاک نشد چربی شیر را با بنزین برطرف کنید و سپس آن را با آب ولرم بشویید .

- برای از بین بردن لکه ترشی هر چه سریعتر آن را با آب و آمونیاک بشویید .

- لکه تخم مرغ را نباید با آب گرم بشویید ، زیرا باعث انعقاد سفیده و تثبیت لکه آن می شود.  محل لکه را با آب سرد و نمک خیس کنید سپس با پودر رختشویی بشویید . در مورد پارچه های حساس  مانند ابریشم بعد از خیس کردن با آب و نمک آن ها را با سرکه بشویید. اگر لکه تخم مرغ به روی زمین ریخت نمک را روی آن بپاشید بعداز 15 تا 20 دقیقه سفیده به راحتی از زمین جدا می شود اگر اثر لکه تخم مرغ باقی ماند می توانید با الکل و آمونیاک رقیق شده با آب لکه را برطرف کنید .

- لکه نوشابه را می توانید با آب سرد و پودر لباسشویی از بین ببرید .

- لکه شکلات را با آب گرم بشویید بعد محلول سرکه را به محل لکه بمالید و لباس را آب بکشید . 

- برای از بین بردن لکه چای ، خاک مخصوص لکه گیری را با نمک خشک روی لکه بمالید و سپس آن را برس کنید .

- برای پاک کردن لکه چای روی فرش ، اسفنجی را در محلول آب و پودر لباسشویی فرو کرده و روی لکه بمالید سپس اسفنج را در محلول آب و پودر لباسشویی فرو کرده و روی لکه چای بمالید سپس اسفنج دیگری که در آب ولرم کرده اید به محل لکه بکشید .

- برای رفع لکه چای از پارچه هایی که دارای الیاف مصنوعی هستند چند قطره آب لیمو ترش روی لکه بچکانید و بعدبا آب سرد آبکشی نمایید . لکه چای روی پارچه های ابزیشمی و پشمی را می توانید در محلول 5 قاشق غذاخوری آب اکسیژنه که در یک لیتر آب ریخته اید ، بشویید و با آب سرد آب کشی کنید .

- لکه قهوه را بلافاصله با آب داغ بشویید و سپس با محلول آب و سرکه آبکشی کنید .

- برای پاک کردن لکه روغن ماشین ، چنانچه لکه تازه باشد می توان آن را با بنزین پاک کرد.

- لکه قیر را با بنزین یا نفت تمیز کنید و بعد جای آن را با آب و صابون بشویید .

- برای پاک کردن لکه دوده ، محلی را که دوده ریخته شده است هیچ گاه به هم نمالید ، چون لکه بزرگتر می شود. محل لکه را با ملایمت بتکانید یا با جارو برقی گرده های دوده را جمع کنید . سپس روی لکه باقی مانده نمک بپاشید و بگذارید چند دقیقه بماند با احتیاط محل لکه را برس بکشید و با آب و صابون بشویید . اگر دست و پایتان با دوده  سیاه شده است ، با روغن مایع آنها را چرب کنید بعد از چند دقیقه بدنتان را با آب گرم و صابون بشویید . زیر ناخن ها و دور آنها را نیز با مسواک تمیز کنید .

- برای بی رنگ شدن حلقه های آب روی اثاثیه و شیشه که بر اثر گذاشتن وسایل خیس به وجود می آیند کافی است مقداری مایونز روی آنها بمالید و بگذارید چند ساعت روی آن باقی بماند سپس با یک پارچه لطیف آنها را پاک کنید .

- برای پاک کردن لکه آبرنگ ، ابتدا آن را با آب سرد بشویید سپس با آب ولرم و پودر لباسشویی لکه را شسته و آبکشی کنید . اگر لکه از بین نرفت ، پنبه ای آغشته به گلیسیرین را روی آن بمالید .

- برای از بین برن زنگ روی لباس باید لیمو ترش را از وسط به دو نیم کنید و خوب فشار دهید تا آب آن روی لکه بچکد . بعد لیمو ترش را در نمک فرو برده و روی لکه بمالید . لباس را در زیر نور آفتاب پهن کنید تا لکه از بین برود . البته می توانید بعد از مالیدن آب لیمو لباس را روی بخار کتری در حال جوش نگه دارید تا لکه پاک شود .

- اگر لکه زنگ زدگی پرنگ است از مواد پاک کننده ی رنگ استفاده کنید . روی لکه زنگ زدگی لباس های سفید کمی ماست بمالید و بعد لباس را با پودر لباسشویی بشویید.

- لکه لاک روی پارچه نخی را با استون پاک کنید .

- برای پاک کردن لکه رژ لب روی لباس باید از محلول تتراکلرید کربن با آب اکسیژنه 20 درصد استفاده کنید . قبل از استفاده از این محلول در گوشه ای از لباس که دیده نمی شود آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید به بافت پارچه آسیب نمی رساند .

- برای پاک کردن لکه ماژیک مقداری تافت روی لکه مورد نظر بپاشید و آن را با صابون خوب بسایید و با آب سرد آب کشی نمایید .

برای پاک کردن لکه واکس کفش یک قطعه پنبه را در آب خیس کنید وروی لکه بکشید سپس با مایع ظرفشویی لکه را مالش دهید تا محو شود .

لکه واکس روی فرش و موکت را مرطوب کنید ولی روی آن دستمال نکشید بلکه کمی الکل سفید روی آن ریخته و پس از مدتی محل را با شامپو فرش بشویید .


  • حسین توکلی