پیشتازان طبس

 

برای داشتن پوستی شفاف و با طراوت باید به طور روزانه از آن مراقبت کنید و برای حفظ سلامتی بدن ، ورزش کرده و از رژیم غذایی متعادل پیروی نمایید ، زیرا رژیم غذایی نا مناسب و بدون مواد مغذی سبب تیره و کدر شدن پوست و مو شده و بدن شادابی خود را از دست می دهد .

 

رژیم غذایی سالم

هر روز حداقل 8 لیوان آب و آب میوه بنوشید. در وعده های غذایی حتما از ماست استفاده کنید . ماست حاوی باکتریهایی است که باعث تمیز شدن روده و پوست را شفاف و درخشان می سازد . به جای شکر که باعث به وجود آمدن لک و جوش و چاقی می شود بهتر است از عسل و شکر قهوه ای استفاده کنید . این مواد باعث تسویه خون شده این مواد باعث تسویه خون شده و مواد اضافی را از بدن دفع می کند . آرد سفید یکی از مواد غذایی بسیار پر کالری می باشد که به عنوان انرژی مصرف نمی شود و به صورت چربی در بدن ذخیره و باعث چاقی می شود . بنابراین به جای آرد سفید از آرد سبوس دار استفاده کنید .

 

استفاده از ویتامین های A،B،C،D،E

 

کمبود ویتامین A باعث خشک شدن پوست ، شکنندگی ناخن و التهاب پلکها می شود . این ویتامین به وفور در شیر ، ماست ، تخم مرغ ، کره ، گوجه فرنگی ، توت فرنگی ، هویج ، گوشت سفید و سبزیجات تازه می شود .

 

ویتامین E به رشد و زیبایی مو کمک و از پیری زودرس جلوگیری می نماید . تخم مرغ ، سبزیجات ، بادام زمینی ، روغن ماهی سرشار از این ویتامین هستند .

کمبود ویتامین B  ممکن است باعث به وجود آمدن جوش ، اضافه وزن ، شوره ، ریزش مو و اختلال دستگاه گوارش شود . تمام دانه غذایی مثل جو دو سر و جوانه گندم ، نخود ، لوبیا ، سیب زمینی ، بادام ، پرتقال ، نارگیل ، جگر و گوشت قرمز حاوی این ویتامی هستند .

 

کمبود ویتامین C باعث به وجود آمدن لک و جوش در صورت می شود و مقدار کافی از این ویتامین به کاهش وزن ، استحکام استخوانها و تقویت بافتها کمک می کند . سبزیجات خام و میوه های تازه مانند موز ، پرتقال ، لیمو ، انگور ، انبه ، شلغم ، کلم و هویج سرشار از این ویتامین هستند .

 

ویتامین D   از پیری زودرس جلو گیری می کند و کمبود آن باعث نرمی استخوان ، شکننده شدن استخوانها و به وجود آمدن لک می شود . این ویتامین در روغن ماهی ، شیر ، ماست ، پنیر و تخم مرغ وجود دارد .

 

مواد معدنی ، جگر و سبزیجات تازه منابع اصلی آهن و روی هستند . شیر و پنیر نیز حاوی مقادیر زیادی کلسیم هستند . پروتئین های کم چرب که در سویا ، غلات ، ماهی ، غذاهای دریایی ، پنیر ، تخم مرغ ، آجیل ، تخمه و گوشت سفید یافت می شود .

خصوصیات انواع پوست صورت

 

پوست خشک

پوست خشک ظاهری خوب با منافذی ریز دارد . کسانی که پوست خشک دارند اغلب در پوست خود احساس کشیدگی می کنند و پوستشان مستعد چروک است .پوست خشک پوسته ایجاد می کند و بعد از شستن احساس می کنید که پوستتان سفت شده است .

 

پوست چرب

در پوست چرب منافذ پوست بزرگ و قابل مشاهده اند . بیشترین میزان چربی در مناطقی چون پیشانی ، بینی و چانه متمرکز شده است . این نوع پوست اندکی برّاق و درخشان است و جوش زدن در این نوع پوست بیشتر اتفاق می افتد . پوست چرب مستعد لک و جوش سرسیاه است . گرچه پاک کردن چربی های اضافی پوست با مواد پاک کننده قوی منطقی به نظر نمی رسد اما این کار چربی پوست را بیشتر می سازد .

 

پوست معمولی

در پوست های معمولی قسمت چانه ، بینی و پیشانی چرب و بقیه خشک هستند .

 

نحوه مراقبت از هر نوع پوستی

 

مراقبت از پوست خشک

- هیچ گاه پوست خود را با صابون تمیز نکنید .

- روزی چند بار مقداری آب به صورت خود اسپری کنید .

- شب پس از پاک کردن پوست از مواد آرایشی به وسیله پنبه و شیر پاک کن ، مقداری کرم ملایم روی پوست بمالید . برای مرطوب کردن پوست از یک کرم طوب کننده غلیظ استفاده نمایید .

- دور چشم مستعد چروک خوردن می باشد پس حتما از کرم های دور چشم استفاده کنید . - پاک کننده کودک بهترین ماده برای پاک کردن آرایش از چهره و به ویژه برای پوست شکننده و حساس دور چشم می باشد . این پاک کننده ها همچنین برای طراوت بخشیدن به پوست دست و صورت فوق العاده اند .

- برای سفت کردن پوست از تونرهای (سفید کننده ) ملایمی مانند گلاب ، عرق بابونه و یا آب معدنی استفاده کنید .

مراقبت از پوست چرب

برای پاک کردن پوست چرب از شیر خشک با آب استفاده نمایید . این محلول دارای اسید لاکتیک است . اگر پوست بسیار پرچربی دارید باید همواره از مرطوب کننده های دور چشم استفاده کنید و بهتر است به جای کرم از ژل دور چشم بهره بگیرید .

آب لیمو مهم ترین تونر برای پوست چرب می باشد و PH پوست را در حد تعادل نگه می دارد برای مرطوب کردن پوست از مایع مرطوب کننده سبک و بدون چربی استفاده کنید .

 

مراقبت از پوست معمولی

برای پاک کردن پوست از محلول شیر خشک در آب و یا کرم پاک کننده استفاده نمایید . برای سفت کردن پوست از تونر های ملایم مانند گلاب ، عرق بابونه و آب معدنی استفاده نمایید . آب لیمو را روی چانه ، پیشانی و بینی بمالید و در مناطقی خشک از کرم کم چربی و رفیق با لوسیون غلیظ استفاده نمایید .

 

ماسک صورت

بسته به نوع پوست خود ، از ماسک مخصوص استفاده کنید . ماسک صورت را روی پوست زیر چشم نگذارید زیرا پوست این قسمت بسیار حساس است . ماسک را روی صورت بگذارید و اگر مایل بودید یک ورقه نازک از خیار روی چشم هایتان قرار دهید . این ورقه ها سرد هستند و چشمهای شما را تسکین خواهند داد . بعد از ده دقیقه صورت را با آب ولرم خشک کنید . برای شادابی و حفظ بهداشت پوست خودتان می توانید با مواد طبیعی ساده ماسک سود مندی بسازید .

 

طرز تهیه ماسک صورت

برای پوست چرب

یک عدد سفیده تخم مرغ را در کاسه ای ریخته و با همزن آنقدر بزنید تا کف کرده مانند برف سفید شود . سپس چند قطره آبلیموی تازه با آن مخلوط کنید و به مدت 10 دقیقه این ماسک را روی صورت قرار دهید و آنگاه با آب ولرم بشویید .

برای پوست خشک

یک عدد زرده تخم مرغ را با یک قاشق مربا خوری روغن بادام یا زیتون و چند قطره آبلیمو مخلوط کرده و با همزن کمی بزنید سپس ماسک فوق را روی صورت قرار دهید و پس از خشک شدن با آب ولرم بشویید .

 

محافظت پوست در برابر نور خورشید

برای محافظت از پوست خود همیشه از کرمهای ضد آفتاب مرطوب کننده با    SPF   حداقل 25 استفاده کنید . اگر دارای پوستی حساس هستید از ضد آفتاب کودک استفاده کنید . فرمول این نوع ضد آفتاب ها دارای SPF بالایی است . علاوه براین اغلب آنها دارای روغن بلسان هستند که هم پوست را خنک می کند و هم به آن آرامش می بخشد .

 

درمان مشکلات پوستی

پوست خسته و کدر

گردش نامناسب خون باعث ایجاد خستگی در پوست می شود و تقویت جریان خون چهره شما را درخشنده و خستگی را بر طرف خواهد نمود . هنگام مصرف مرطوب کننده با حرکات دورانی (چرخشی) و فشاری ملایم با نوک انگشتان پوست چهره ی خود را ماساژ دهید و به صورت با نوک انگشت ضربات ملایم و یکنواخت بزنید . لیمو ترش تازه باعث شفافیت پوست می شود . یک عدد لیمو را دو نیم کرده و آن را به پوست خود بمالید و بعد از 5 دقیقه با آب ولرم  آبکشی نمایید .

سدر ماده خنک کننده و شفاف کننده ی پوست می باشد . مقداری سدر را در آب حل کنید و به مدت 15 دقیقه روی پوست بگذارید و سپس به آرامی با آب ولرم بشویید .

 

حلقه های تیره دور چشم

کیسه های چای دارای اسید تانیک است و می توان از آنها جهت مبارزه با حلقه های تیره دور چشم استفاده نمود .کیسه های چای را در آب سرد قرار دهید تا خنک شود سپس آن را گرفته و زیر چشم ها بگذارید .

حلقه های سیب زمینی خام حاوی پتاسیم است و از این رو در درمان حلقه های تیره دور چشم بسیار مؤثر است . دراز بکشید و حلقه های سیب زمینی را دور چشمان خود قرار دهید و اجازه دهید عصاره آن جذب پوست اطراف چشمانتان شود . گلوله پنبه را درون گلاب بخیسانید و سپس به مدت 10 دقیقه روی چشم بگذارید .

پف زیر چشم

چشم را با حلقه های خیار کمپرس کنید یا قاشق فلزی را در آب سرد قرار دهید سپس آن را به مدت 1 دقیقه  روی مناطق پف آلود چشم قرار دهید . کیسه های چای را درون آب سرد بخیسانید و به مدت 10 دقیقه روی چشم قرار دهید . از خوردن غذاهای پر نمک که موجب نگه داشتن مایع زیر چشم می شود خودداری کنید . هنگام خواب سرتان را بالاتر از بدنتان قرار دهید تا از باقی ماندن مایع در اطراف چشمانتان جلوگیری شود .

رفع خستگی چشم

بعداز مدتی کار طولانی مانند مطالعه و خیاطی اگر در چشم خود احساس سوزش و خستگی می کنید برای رفع آن ابتدا با آب سرد صورتتان را بشویید به طوری که آب وارد چشمانتان شود بعد به کمک پنبه با چای دم کرده چشمهارا شستشو دهید و روی آن ها کمپرس چای بگذارید . برای رفع خستگی چشم پوست خیار را روی چشمان بسته قرار دهید و یک ساعت به همان شکل استراحت کنید .

چروک های دور چشم

پوست دور چشم نازک ترین و حساس ترین قسمت پوست بدن است . به خاطر داشته باشید هیچ گاه این حساس را با انگشتان خود نمالید . یک عدد کپسول ویتامین E   را با مقدار کمی مرطوب کننده مخلوط نمایید و با ضربات بسیار ملایم دور چشم بزنید به طوری که جذب پوست شود . برای پاک کردن مواد آرایشی از چشم از پاک کننده کودک استفاده کنید .

 

تقویت چشم

برای تقویت چشم سرمه بسیار مؤثر می باشد اما باید دقت کنید از سرمه ای استفاده نمایید که حتما بهداشتی باشد . برای این که با خیال راحت از سرمه استفاده کنید بهتر این است که خودتان آنرا درست کنید .

 

سرمه بادام و فندق

ابتدا تعدادی بادام و فندق را مغز  و پوست کنید . سپس یک سوزن یا میله باریک درون مغز فرو کنید و روی شعله گاز قرار دهید . وقتی که مغز روشن شد آن را داخل کاسه چینی کوچکی قرار داده و ظرفی تمیز روی آن قراردهید .باسوختن  بادام دود به طرف بالای ظرف رفته و سرمه به وجود می آید .

شفافیت چشم

روزانه 7تا 8 لیوان آب بنوشید . اگر در آب خوردن کمی آبلیموی تازه اضافه نمایید جریان خون سریعتر شده و شفافیت چشمان شما بیشتر می شود .

خارش و پوسته پوسته شدن پوست

پس از استحمام پوستتان را خشک کنید و در حالی که پوست هنوز مرطوب و جاذب است یک کرم بدن غلیظ ، روی آن بمالید . عالی ترین ماده برای نرم و لطیف کردن هر نوع پوستی روغن بادام است . علاوه براین خارش ، التهاب و حساسیت پوست را کاهش می دهد .

 

 

جوش

برای از بین بردن جوش ، آن را با پنبه ای که در آبلیمو ی تازه خیس کرده اید به نرمی مالش دهید .

 

جلو گیری از چروک پوست

خیار حاوی هورمون های ضد چروک می باشد و  pHآن 5/5 یعنی همان Ph پوست است و باعث خنک شدن و لطافت پوست بدن می شود . سه عدد خیار را پوست گرفته و با مخلوط کن به شکل پوره در آورید و هنگام دوش گرفتن این مخلوط را در لیف ریخته و تمام قسمتهای پوست بدن را با آن ماساژ دهید ودر انتها پوست بدنتان را خوب آبکشی نمایید .

ازبین بردن حساسیت پوست و نرم کردن آن

چهار پیمانه روغن زیتون را روی بخار آب یا ماکروفر کمی گرم کنید و پوست را با روغن گرم ماساژ دهید سپس آن را به کمک دستمال حوله ای از روی پوست پاک کنید . برای این که پوست نرم و لطیفی داشته باشید زمانی که پوستتان مرطوب است مقدار کمی وازلین طبی روی آن بمالید .

بادوام کردن بوی عطر بدن

پوست های چرب معمولا بوی عطر بیشتر از پوست خشک نگه می دارند . بنابر این اگر دارای پوستی خشک هستید ، قبل از استفاده از عطر ، مقدار کمی کرم یا وازلین روی پوست خود بمالید سپس عطر را بکار برید . ساعتها بوی خوش عطر باقی خواهد ماند

لکه های پیری

برای پاک کردن چنین لکه هایی یک نیمه لیمو را مستقیما روی لک  قرار دهید و به مدت 10 دقیقه نگه دارید سپس پوستتان را با آب آب گرم بشویید . برای از بین بردن لکه های قهوه ای دو قاشق غذاخوری آبلیمو را با یک بسته کوچک شکر خام مخلوط کنید . خمیر به دست آمده را با کمک یک مسواک کهنه روی لک بمالید و پس از 15 دقیقه آن را بشویید .

مراقبت از دستها

دستهایتان را بلافاصله پس از تماس با آب  خشک کنید . هنگام استفاده از مواد شوینده و شیمیایی از دستکش استفاده نمایید . به دستهایتان مرتبا کرم مرطوب کننده بزنید .

از قرار دادن دستها در برابر دمای خیلی بالا یا پایین بپرهیزید . هر روز انگشتان خود را ماساژ دهید . اگر پوست دستتان بر اثر استفاده از مواد قلیایی و کار کردن با خاک و باغبانی زبر و خشن شده اند مقداری سرکه در یک طشت آب بریزید و دستها و مخصوصا انگشتان خود را در آن بشویید . دستهایتان دوباره نرم و لطیف خواهند شد .

هر شب قبل از خواب به دستهایتان مخلوط گلیسیرین و آبلیمو بمالید تا پوست دستتان  همیشه نرم باشد . اگر می خواهید دستهایتان همیشه نرم و لطیف باشد  وقتی لیموترش ، آناناس و کیوی مصرف می کنید پوست شان را دور نیندازید بلکه آنها را به همه جا ی دستتان بمالید به طوری که خیسی آن را روی پوست حس کنید . بعد از چند دستهایتان را با آب ولرم بشویید .

مراقبت از ناخن

از شیر ولرم برای مرطوب شدن دست و تقویت ناخنها استفاده کنید . ناخنهای خود را به مدت 5 دقیقه در شیر فرو برید . شیر ، سلولهای مرده را از پوست پاک می کند و چون دارای مقدار زیادی کلسیم است ناخن های ضعیف و شکننده را بهبود می بخشد . اگر دارای ناخنهای حساس و شکننده ای هستید در هفته دو بار روی آنها یُد سفید یا آبلیمو بمالید . ناخنهای شما محکم خواهند شد . به ناخنهایتان سوهان بکشید . بهتر است از لبه ی  ناخن ها به سمت مرکز این کار را انجام دهید .هیچ گاه پوست دور ناخن هارا نبرید زیرا باعث عفونت می گردد .

ماساژ دادن ناخن ها باعث افزایش جریان خون در پایه ناخن شده و ناخن ها را نه تنها صاف و درخشنده می کند بلکه آنها را قوی می سازد .

برای سفت و محکم شدن ناخن هایتان ، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک فنجان آب گرم حل کنید و ناخن ها را به مدت 5 دقیقه در آن قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید سپس ناخنهایتان را آبکشی کنید و مقداری روغن بادام یا کرم به دستهایتان بمالید .

 

مراقبت از پاها

پاهای خود را به مدت 15 دقیقه در شیر ولرم قرار دهید و در حالی که پا تا حدودی مرطوب است . پوست آن را با سنگ پا ماساژ دهید . برای آرامش بخشیدن به پاها مقداری لوسیون را در دستهایتان بریزید و با حرکات ملایم روی پاهای خود بمالید . یکی از پاهایتان را در دست بگیرید و از انگشتان شست خود برای وارد کردن فشارهای ملایم از نوک انگشتان تا بالای مچ استفاده کنید . انگشتان شست را دایره وار و در جهت حرکت عقربه های ساعت و سپس برخلاف جهت آن به روی پاها بکشید . فشار خود را بر روی ناحیه پاشنه و پنجه پا افزایش دهید . این حرکت را با پای دیگر تکرار کنید . برای تورم پاها در طول روز گاهی کفش های خود را از پا خارج کنید و به پاهای خسته و متورم اجازه استراحت دهید . زمانی که می خواهید پاهای خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید . از خوردن غذاهای پر نمک پرهیز کنید زیرا باعث جمع شدن آب در بدن می شود . بهترین راه برای رفع خستگی پا حمام کردن پاها است . یک لگن بزرگ پراز آب کنید ، کمی نمک در آن بریزید و پاها را در آن قرار داده و به آرامی ماساژ دهید . برای از بین بردن پینه و ترک پاشنه پا هر شب پاهایتان را شسته و مقداری وازلین به آنها بمالید و مشمای نازک فریزر بپوشید  و صبح آنها را از پا خارج کنید .   

هیچ بویی به اندازه بوی عرق پا آزار دهنده نیست . اگر شما هم به این درد گرفتار هستید و شستن پا این بو را رفع نمی کند از چای کمک بگیرید . چای تازه دم غلیظ را درون لگن بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید . پاهایتان را مدتی در آن بگذارید . شدید ترین بوی پاها با این روش رفع خواهد شد .

 

دستور جادویی برای زیبایی دست و پا

چهار قطعه پارافین جامد را روی اجاق گاز ذوب کنید . سپس پارافین ذوب شده را درون مرطوب کننده غلیظی بریزید و خوب مخلوط کنید . پاهای خود را سه بار درون پارافین گرم فرو برید . بین دو بار فرو بردن پایتان درون پارافین مدتی صبر کنید و اجازه دهید لایه قبلی کمی خشک شود .

پاهایتان را جداگانه درون کیسه پلاستیکی قرار دهید و در آن را ببندید به شکلی که جریان ضعیفی از هوا در آن جریان داشته باشد . این کار باعث می شود تا رطوبت در پاها حفظ شود . بعداز 20 دقیقه کیسه پلاستیکی را باز کنید و پارافین را از روی پای خود بردارید .

مراقبت از مو

مراقبت مؤثر از موها شامل چربی زدایی ، تقویت کردن ، اصلاح کردن ، و چرب کردن موهاست. قبل از این که موهایتان را شانه کنید تا کثیفی و سلولهای مرده پوست رها شوند ، از شامپوی مناسب با نوع موی خود استفاده کنید . هر چند وقت یک بار شامپویی را که استفاده می کنید عوض کنید . زیرا موهایتان در برابر عناصر یک شامپوی خاص مقاوم می شوند .

شامپو را مستقیما روی مو نریزید بلکه مقداری از آن را کف دستتان ریخته و با آب رقیق کنید . کف دسهایتان را به هم بمالید تا کف کند سپس با استفاده از نوک انگشتان شامپو را به داخل موها ماساژ دهید .

پس از شستن موها ، آنها را آویزان نگه دارید و یک حوله برای خشک کردن دور آنها      بپیجید . از به هم مالیدن موها خودداری کنید زیرا این کار باعث شکستگی مو و ریزش آن می شود . به موهایتان زیاد شامپو نزنید ، استفاده از شامپو بیش از حد نیاز ، موهارا تمیزتر نمی کند بلکه باعث خرد شدن آن می شود . برای شستشو و آبکشی از آب ولرم استفاده کنید و موها را با آب داغ نشویید . اگر موی شما بلند است آن را روی سر به صورت گلوله مالش ندهید زیرا این کار باعث در هم پیچیدگی موها می شود . بعد از شستشو ، موها را فورا شانه نکنید و بهتر است این کار را پس از این که موها خشک شد با شانه دانه درشت انجام دهید .

استفاده از نرم کننده مو

شامپو کردن ممکن است کوتیکول مو را فرسوده نماید یا باعث در هم رفتگی موها شود .نرم کننده ساقه مو را می پوشاند کوتیکول را صاف کرده و موها را در هم نمی پیچد. نرم کننده باعث درخشان به نظر رسیدن مو پاز خشک شدن می شود .

برای استفاده از نرم کننده ابتدا موهای شسته شده را با حوله خشک کنید سپس نرم کننده را به داخل مو ماساژ دهید و با یک شانه ، نرم کننده را به همه جای مو برسانید ، سپس موهایتان را کاملا آب بکشید و به آرامی خشک کنید . اگر نرم کننده را به مدت طولانی تر از آنچه که لازم است در موها باقی بگذارید تأثیر بهتری نخواهد داشت.

 

درخشان کردن مو

برای درخشان کردن موهای روشن چهار قاشق چای خوری آبلیمو را به یک لیتر آب اضافه کنید و پس از شستشوی موی سر آن را روی موها را آبکشی نمایید .

برای درخشان کردن موی تیره نصف فنجان سرکه را با یک لیتر آب مخلوط کنید و آن را روی موهای شسته شده بریزید سپس موهایتان را کاملا شستشو دهید .

پوست سر را باحرکت دایره وار ماساژ دهید .بدین وسیله گردش خون در پوست سر بیشتر شده و در نتیجه مو تقویت می شود .

اصلاح کردن مو یکی از مهمترین کارهای مراقبت از مو می باشد .  کوتاهی مو باعث اصلاح قسمتهایی می شود که به دلایلی مختلف ، آسیب دیده اند .

درمان موهای خشک و آسیب دیده

دو قاشق سوپ خوری روغن زیتون یا روغن بادام را در یک فنجان بریزید . فنجان را دهید . در یک ظرف آب داغ بگذارید تا روغن به آرامی گرم شود . سپس با روغن گرم موها را ماساژ دهید . سرتان را با کیسه پلاستیکی  بپوشانید و یک حوله دور سرتان بپیچید و بگذارید نیم ساعت بماند ، موها را آبکشی نمایید و به آرامی خشک کنید .

 برای درمان شوره سر ، مقدار مساوی آب و سرکه را با هم مخلوط کنید و قبل از اینکه موهایتان را شامپو کنید و به کمک پنبه به پوست سر خود بمالید .

برای شانه کردن مو از برسی استفاده نمایید که دارای سیخ های بلند و با فاصله باشد زیرا این برس موها را در هم نمی پیچد .

از برس هایی که سیخ فلزی و تیز دارند و نوک آنها گلوله های پلاستیکی ندارد استفاده نکنید ، زیرا باعث خراشیده شدن پوست سر می شود . هیچ گاه موهای خود را برای حالت دادن به سمت بالا شانه نکنید . در عوض پس از شستن مو آن را بایک حوله خشک کرده و هنگامی که هنوز موهای شما کمی مرطوب است خم شوید و آنها را رو به پایین نگه دارید ، سپس به اندازه یک قاشق چای خوری بر روی کف دست خود ژل بریزید . انگشتان خود را به ژل آغشته کنید و بین موها حرکت دهید و از بالا به پایین شانه کنید . هنگام شانه کردن ، موهای سمت چپ را به سمت راست و موهای راست به سمت چپ شانه کنید . سپس با یک تکان موها را به سمت عقب برگردانید و بلند شوید . این کار را چند بار تکرار کنید .

مراقبت از دهان و دندان

با خوردن میوه های تازه مانند سیب و هویج به سلامت دندان و لثه ها کمک کنید . هر شش ماه یکبار برای بررسی دندانها و لثه به دندانپزشک مراجعه کنید . قبل از مسواک زدن حتما از نخ دندان استفاده کنید. مسواک را پس از استفاده زیر شیر آب سرد بگیرید تا مواد غذایی و خمیر دندان از لابه لای آن بیرون بیاید و خوب تمیز شود . بعد مسواک را در هوای آزاد و جایی تمیز بگذارید تا خشک شود . هرگز مسواکتان را کنار مسواک دیگران در لیوان دستشویی قرار ندهید . مسواکتان را هر سه تا چهار ماه یکبار عوض کنید . اگر می خواهید همیشه دندان هایتان سالم بماند ، بعد از مسواک زدن آب نمک درست کرده و چند قیقه ای نگه دارید . 


  • حسین توکلی