پیشتازان طبس

 


نکاتی برای شستشوی بهتر پوشاک  :

- برای از بین بردن اثر صابون از لباس ها و بوی بد آنها ، یک فنجان  سرکه به آب آخرین مرحله شستشوی لباس کودکان در آب ماشین لباسشویی بریزید .

- برای نرم و خوشبو کردن لباسها ، یک چهارم تا نصف فنجان جوش شیرین را در هنگام آبکشی به لباسها اضافه کنید .  

- برای شستن لباسهای تیره و جین که معمولا بور و کدر می شوند ، می توانید تشتی از آب سرد پر کنید و یک فنجان سرکه سفید و مایع شستشوی لباس را در آن حل کنید و لباس را به مدت نیم ساعت در آن خیس کنید ، بعد به آرامی آن را بشویید و با آب سرد ، آبکشی کنید . سرکه مانع از دست رفتن رنگ لباسها و برّاق شدن آنها می شود .

- لباسهای ظریف معمولا با دست شسته می شوند ، اگر خواستید آنها را در ماشین لباسشویی بشویید آنها را تا کنید و درون یک روبالشی قرار دهید و در ماشین لباسشویی بگذارید .

- هنگام شستن لباسهای زیب دار ، قبل از این که آن ها را داخل ماشین لباسشویی بیندازید ، زیب آنها را ببندید . برای روان شدن آن هم می توانید کمی صابون به آن بمالید .

- آستین و یقه لباس را قبل از شستشو به صورت مجزا با برس و صابون گلیسیرین دار تمیز نموده و آبکشی کنید .

- برای شستشوی بهتر یقه لباس می توانید مقداری شامپو ی سر به یقه چرک لباس بمالید تا چربی یقه را در خود حل کند .

- لباس های نوزاد و لباسهای زبر را باسایر لباسها نشویید . بهتر است که آنها را با صابون های کم قلیایی بشویید ، چون ممکن است پودر رختشویی سبب حساسیت پوستی نوزاد شود . لباسهای نوزاد را با آب سرد با ملایمت و بدون چنگ زدن شسته و آبکشی کنید .

- برای شستن پیراهن و تی شرت ، باید حرارت ماشین لباسشویی حداکثر 40 درجه سانتیگراد باشد و با دور کُند لباسها را آبکشی کنید .  بعداز آبکشی ، لباسها را روی چوب لباسی آویزان کنید و در معرض هوا قرار دهید تا خشک شوند .

- هیچ گاه لباسهای پلیسه دار را در ماشین لباسشویی نیندازید زیرا گردش ماشین به پلیسه ها صدمه می زند. این قبیل لباسها را اگر جنس پارچه  آن طبیعی و از جنس ترگال است در طشت بشویید و لبه آنها را بدون این که فشار دهید به چوب لباسی آویزان کنید تا خشک شوند .

 

پوشاک چرمی

برای شستن پارچه های چرمی ، کمی پودر رختشویی را داخل آب سرد حل کنید و پارچه را در آن قرار دهید و بعد از یک ربع ، با ملایمت روی آن دست بکشید سپس پارچه را آب بکشید ، پارچه چرمی را هرگز چنگ نزنید و نچلانید . بعد از این مرحله ، پارچه را در آبی که کمی پودر صابون در آن کرده اید قرار دهید تا نرم و لطیف گردد ، سپس پارچه را آبکشی کرده و آویزان کنید تا خشک شوند . هیچ گاه پارچه را روی رادیاتور ، شوفاژ و لوازم گرم کننده قرار ندهید ، زیرا باعث خشک شدن چرم می شود . هیچ گاه در شستشوی لباسهای چرمی از وایتکس استفاده نکنید .

 

پوشاک پنبه ای و کتانی

این نوع پوشاک را می توانید هنگام شستن خوب چنگ بزنید و سپس آبکشی کرده و در هوای آزاد خشک نمایید. در شستشوی این نوع پوشاک سفیدها را با هم و رنگی ها را با هم بشویید و هرگز آنها را با هم مخلوط نکنید . اگر این نوع پوشاک لکه دارند حتما از آب گرم و برای سفت ایستادن از آهار می توانید استفاده کنید . این نوع پارچه ها را کمی مرطوب از روی بند بردارید و از پشت اتوی داغ بکشید .

 

پوشاک نخی

این نوع پارچه ها را می توانید با ماشین و یا با دست بشویید. دمای آب می تواند حداکثر 60 درجه باشد . در شستشو و لکه زدایی آنها از اسیدها و بازهای قوی استفاده کنید .لباسهای رنگی و سفید را جدا از هم بشویید . اگر می خواهید از مواد رنگ بر استفاده کنید حتما قبلا در گوشه ای نامریی از لباس آن را امتحان کنید

                               

پوشاک نایلونی همراه با پو لیستر و پنبه

این نوع پارچه ها را باید با آب سرد آبکشی کنید . اگر جنس این نوع پوشاک فقط نایلونی است توصیه می شود آن را با دست بشویید . لباسهای سفید و رنگی را جدا از یکدیگر بشویید. از بکار بردن آب اکسیژنه و یا هر ماده رنگ بر دیگر روی آن خودداری کنید .

 

پوشاک ابریشمی و پشمی

- بهتر است این لباسها را برای شستشو به خشکشویی بسپارید . لباسهای پشمی و ابریشمی با همه گرانی قیمت و جلوه و جلایی که دارند ، زود از ریخت می افتند. اگر می خواهید این لباسها جلوه ی اولیه ی خود را حفظ کند ، در آبی که لباس ها را می شویید علاوه بر مواد پاک کننده معمولی ، یک قاشق سوپ خوری سرکه سفید اضافه کنید و پس از یک ساعت لباسها را بشویید .

- این نوع لباسها را با ملایمت و با دست بشویید و هرگز چنگ نزنید و فشار ندهید .

- لباسهای ابریشمی و پشمی را هیچ گاه جلوی آفتاب و منبع گرمایی دیگر خشک نکنید .

- آنها را با آب سرد بشویید .

- برای چرک زدایی و لکه گیری از صابون ، وایتکس ، آب اکسیژنه و آمونیاک استفاده کنید .

- هیچگاه لباس پشمی را با آب داغ نشویید . زیرا باعث درهم رفتن پرزهای آن شده و لباس شبیه نمد می شود .

- پارچه پشمی را اتو نزنید . در صورت ناچاری از اتوی بسیار ملایم استفاده کنید .

- برای شستن روبانهای ابریشمی ، چند عدد سیب زمینی درشت را حلقه حلقه کرده و در نیم لیتر آب سرد برای مدت چند ساعت خیس کنید و به سرتاسر روبان ها بکشید و بعد آنها را همانطور که مرطوب هستند اتو کنید . روبان ها دوباره نو و آهاردار می شوند .

-  این نوع لباسها را پس از شستشو روی طناب نیندازید و به صورت آویزان خشک نکنید . بهتر است آن را در جایی صاف پهن کنید تا در هوای اتاق خشک شود ، می توانید یک سر جوراب زنانه را داخل یکی از آستین های لباس کرده و سر دیگر جوراب را از آستین دیگر بیرون بکشید و گیره های لباس را به آن وصل کنید.

- لباس پشمی تان را با یک فرچه نازک و سخت تمیز کنید .

-پس از استفاده از لباس، جیب های آن را خالی کنید و در جایی سرد آویزان کنید .

-  برای صاف شدن لباس پشمی می توانید آن را در حمام بخار گرفته آویزان کنید .

- هرگز لباس های پشمی را روی بخاری ، شوفاژ یا در معرض آفتاب قرار ندهید .برای خشک شدن لباس پشمی از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید .

-  اگر لباس پشمی را در آب ولرم محتوی یک قاشق گلیسیرین آبکشی کنید نرم و لطیف شده و مانع از ایجاد خارش پوست بدن می شود .

- برای از بین بردن پرز لباس پشمی ، ابتدا آن را کمی نم دار کنید و بعد تیغ آن را به آرامی از بالا به پایین روی پرزهای آن بکشید و با یک بُرس تمیز محکم روی پرزها بکشید تا پرزهای گلوله شده از بین بروند .

 

پرده های تور

پرده های توری که در اتاق آویزان می شوند مخصوصا آن هایی که در اتاق نشیمن هستند ، خیلی زود گرد و خاک را به خود جذب می کنند . برای این که این گرد و غبار کاملا از پردهای توری خارج شوند ، در آب شستشو ی آنها مقداری نمک اضافه کنید . برای شستن پرده توری ابتدا آن را جند بار با آب سرد بشویید تا خاک و دوده ی آن از بین برود. مقدار کمی ماده سفید کننده در داخل آن ریخته و پرده را در آن خیس کنید و بعد از مدتی آب بکشید . سپس پرده را با پودر لباسشویی شسته و آبکشی نمایید .

برای جلوگیری از چروک شدن پرده ها ، آنها را به صورت نم دار آویزان کنید . در این صورت احتیاجی به اتو زدن آن نیست و پرده ها مرتب می ایستند .

 

پارچه حریر

اگر می خواهید پارچه حریر پس از شستن درخشندگی اولیه خود را داشته باشد کمی سرکه و الکل را با آب مخلوط کنید و پارچه ها را بعد از شستن در آن آب بکشید .


  • حسین توکلی