پیشتازان طبس


 

تمیز کردن سفره

برای این که بوی مواد غذایی در سفره باقی نماند ، آن را با دستمال آغشته به سرکه سفید تمیز کنید . برای ازبین بردن بوی جربی از سفره پس از شستشو آن را مقابل آفتاب پهن کنید.

 

گل های مصنوعی

گل های مصنوعی پس از مدتی استفاده، شکل و جلای اولیه را از دست می دهند. برای تازگی مجدد گلهای مصنوعی می توانید آنها را 5 دقیقه روی بخار آبی که می جوشد ، قرار دهید. برای تمیز کردن گل های مصنوعی ، ظرف پاکتی را از نمک آشپزخانه پر کنید و گل را داخل نمک فرو کرده ، پاکت را خوب تکان دهید. گلهای شما تمیز خواهد شد .

 

تمیز کردن جرم اجاق گاز

- پس از استفاده از اجاق گاز ، لکه های به وجود آمده را بلافاصله با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و باحوله نرم پاک کنید . اگر روی گاز غذا پس رفت ، فورا شعله را خاموش کرده و از شعله دیگری استفاده کنید و آن قسمت را تمیز نمایید .

- برای پاک کردن لکه هایی که روی گاز می توانید چهار قاشق جوش شیرین و آب داغ را با مسواک کهنه نرم  ، روی جرم های اجاق گاز بمالید و بعد از 10 دقیقه با اسفنج پاک کنید . برای لکه هایی که روی گاز ماندگار شده اند ، ابتدا مدتی دستمال خیس رویش قرار دهید تا نرم شود ، سپس با دستمال نرمی روی آن را پاک کنید  بعد روی آن را با پودر لکه گیر بپوشانید و به آرامی مالش دهید تا لکه کاملا پاک شود .  

 

تمیز کردن و از بین بوی داخل فر و مایکروویو

برای ازبین بردن بوی بد و لکه های چرب از داخل مایکروویو ، نیمی از یک لیموترش بزرگ را در ظرفی از آب قرار داده و بگذارید تا پانزده دقیقه درون فر یا مایکروویو بجوشد . بخار لیمو باعث تبخیر لکه های چرب خواهد شد .سپس با یک دستمال نرم و تمیز دیواره های داخل دستگاه را پاک نمایید .

 

اسباب بازی و مجسمه

اسباب بازی بچه ها نیاز به شستشو و تمیز شدن دارند . وسایل پلاستیکی را با آب ولرم و پودر ظرفشویی تمیز نمایید و برای تمیز کردن و ضد عفونی وسایل غیر قابل شستشو از الکل صنعتی استفاده نمایید . اگر عروسک کودک شما موهایش بی حالت شده ، بر روی شانه کمی از کرم های پاک کننده صورت بزنید و به آرامی موها را دسته دسته شانه کنید . موهای عروسک شما بار دیگر خوش حالت می شود . برای تمیز کردن اشیایی مانند مجسمه که پیچ و خم زیادی دارد می توانید از سشوار استفاده کنید .

 

تمیز کردن تلویزیون ، تلفن و کامپیوتر

برای تمیز کردن آنها ابتدا دستگاه را خاموش کنید ، سپس با یک دستمال خشک گرد و غبار آن را کاملا پاک کنید بعد با پنبه ای آغشته به آب و الکل صفحه آن را تمیز کنید . الکل لکه های چرب و اثر انگشت روی شیشه را به خوبی از بین می برد . هفته ای یک بار پنبه ای را به الکل آغشته کنید و تلفن را با آن ضد عفونی کنید .

 

نگهداری از جارو برقی

- برای استفاده درست از جارو برقی ، کیسه ی آن را قبل از پر شدن تمیز کنید . اگر کیسه آن کاغذی است آن را عوض نمایید و اگر پارچه ای است آن را بشویید.

- داخل محفظه آن را نیز با دستمال مرطوب پاک کنید و بگذارید کاملا خشک شود .

-  از کارهای طولانی و یکسره با جارو برقی جدا پرهیز کنید زیرا کار بیش از سی دقیقه ، موتور را داغ کرده و از عمر دستگاه کم می کند.

-  از جارو کردن آشغال های مرطوب ، چیزهای بزرگ و نوک تیز جدا خودداری نمایید . زیرا آشغالهای درشت مَکِش را کم کرده و رطوبت به داخل موتور منتقل می کند .

 

تشک تختخواب

تشک را هر ماه پشت و رو کنید و 180 درجه بچرخانید تا محل قرار گرفتن سر و پای شما روی آن عوض شود و کمی بیرون از اتاق قرار دهید تا هوا بخورد . هیچ گاه روی لبه تخت ننشینید ، زیرا لبه تخت تحمل وزن شما را ندارد و با تکرار این عمل ، لبه های تشک شل شده و جا می اندازد .

 

نگهداری فرش و موکت

-برای از بین بردن کُرک و موهایی که به قالی و موکت می چسبد و با جارو برقی  نیز از فرش جدا نمی شوند ، یک کیسه حمام را مرطوب کرده و از راه خواب قالی ، روی آن بکشید.

- تکه ای یخ روی محلی که پایه مبل یا کمد ایجاد کرده است بمالید و بعد رطوبت آن را با دستمال در جهت مخالف خواب فرش خشک کنید تا پرزها به حالت اولیه برگردد.

- هرگز برای شستن موکت از آب گرم استفاده نکنید.

 

مبلمان وسایل چوبی

- مبلها را مرتبا با جارو برقی تمیز نموده و به کمک اسفنج مرطوب لکه های آن را برطرف کنید .

-برای براق نمودن میز و صندلی چوبی به اندازه مساوی سرکه سفید و پارافین مایع را در ظرفی دهان گشاد بریزید ، سپس یک دستمال نرم پنبه ای را در آن خیس نمایید و خوب فشار دهید و بچلانید و بعد در هوای آزاد آویزان کنید تا کمی خشک شود سپس این دستمال مرطوب را بر روی قسمتهای پارچه ای تماس پیدا نکند . آن گاه روی وسایل چوبی را با پارچه ای پنبه ای صیقل دهید تا کاملا پاک و براق شود .

 

وسایل حمام

وسایل حمام خود را تمیز و خشک نگه دارید و هر ماه یکبار آنها را در محلولی مرکب از سرکه سفید و آب ، به مدت یک شب خیس کنید . سپس آنها را خوب شسته و آویزان کنید تا خشک شوند . برای جلو گیری از کپک زدن پرده می توانید آن را مدتی در آب نمک خیس کنید . اگر سوراخهای دوش حمام گرفت آن را برای چند ساعت در سرکه خالص قرار دهید تا رسوبات آن را ازبین برود .

 

بُرس و شانه

هر دو هفته یکبار ، برس و شانه ها را یکبار در آب صابون دار بشویید . و با استفاده از یک مسواک کهنه هرگونه چربی و میکروب را که در لابه لای برس وجود دارد بیرون بیاورید . در هنگام شستن برس مواظب باشید آب به داخل آن نفوذ نکند و بگذارید به طور طبیعی خشک شود .

 

ظرفشویی

- ظرفشویی های فلزی را بعد از هر استفاده کاملا بشویید و باحوله نرم اطراف آن را خشک نمایید . در غیر این صورت در طی جند ماه ورقه ای از آهک روی آن می نشیند و منظره ی زشتی پیدا می کند .

- سبد حصیری یا پلاستیکی که محل قرار دادن ظروف شسته شده در آشپز خانه  است خیلی زود چرک و کثیف می شود . برای ازبین بردن جِرمها بهترین راه استفاده از محلول آب و جوش شیرین به وسیله مسواک است .

- برای برطرف کردن آهک اطراف شیرهای آب ، یک دستمال به سرکه آغشته کنید و به دور شیر آب ببندید و حداقل دو ساعت صبر کنید ، بعد دستمال را باز کرده و محل را با آب بشویید.

- برای شفافیت بخشیدن به ظروف ، یک لیمو ترش را نصف کنید و با سطح آن ، ظرفها را تمیز کنید . بعد با آب ولرم آنها را بشویید و خشک کنید .

- استکان و لیوان هایی که کدر شده اند را در محلول آب نمک قرار دهید و بعد ، آنها را با آب سرد بشویید تا دوباره شفاف شوند .

- برای جدا کردن دو لیوان شیشه ای که به چسبیده اند باید لیوان زیری را در آب گرم قرار دهید و لیوان بالایی را از آب سرد پر کنید تا به راحتی از هم جدا شوند .

- پس از هر بار دم کردن چای ، تفاله آن را بطور کامل خالی کنید و قوری را با آب گرم بشویید. سعی کنید به مقدار نیازتان چای دم کنید تا چای ، زیاد در قوری نماند ، زیرا عطر و طعم خود را از دست می دهد .

- برای شستن فلاسک ، چند قاشق غذاخوری جوش شیرین را داخل آب گرم ریخته و این مخلوط را داخل فلاسک بریزید و بعد از 15 دقیقه بشویید .

- برای این که کتری و سماور ، جرم کمتری بگیرد می توانید جرم گیر سماور درون آن بیندازید تا جرمهارا به خود بگیرد . برای از بین بردن جرم آهکی داخل سماور و کتری مخلوطی از سرکه و آب را به نسبت مساوی در آن بریزید و به مدت نیم ساعت بجوشانید .بعد زیر آن را خاموش کنید و بگذارید یک شبانه روز بماند سپس آن را بشویید تا جرم ها از دیواره کنده شود. راهی دیگری برای از بین بردن جرم آهکی این است که چند دقیقه سماور یا کتری را بدون آب حرارت دهید سپس داخل آن را با آب سرد پرنمایید. آب و جرم های جدا شده را خالی کرده و داخل آن را بشویید . اگر لایه های جرم گرفته سماور یا کتری خیلی ضخیم  نباشد، می توانید آنها را تا محل جرم گرفتگی از آب پر کنید و به مدت نصف روز در قسمت فریزر یخچال بگذارید. در مدتی که کتری درون فریزر است در آن قسمت را باز نکنید در اثر سرما ، جرمهای درون کتری می ترکد و از جداره جدا می شود .

- هیچ گاه ظروف چینی را در آب جوش قرار ندهید زیرا سطح آن ترک های ریز بر می دارد و شفافیت خود را از دست می دهد .

-برای شفاف نمودن ظروف چینی از مخلوط سرکه و نمک استفاده نمایید . همچنین می توانید آنها را مدت کوتاهی در آب سرد محتوی آب لیموترش قرار دهید و بعد بشویید.

- اگر ظروف چینی شما مختصری ترک خورده است 45 دقیقه آنها را در ظرفی از شیر بجوشانید تا ترک آنها از بین برود و استحکام خود را باز یابند .

-  هنگام پخت حبوبات یا برنج در ظروف آلومینیومی جند قطره سرکه یا آبلیمو درون آن بریزید تا رنگ قابلمه سیاه نشود و مزه ی غذا تغییر نکند .

- برای جلا دادن به قاشق و چنگال و ظروف نقره ای می توانید از روغن زیتون استفاده کنید . - هرگز کارد و چنگال میوه خوری را در آب خیس نکنید و همراه ظرفهای دیگر شستن آن را به بعد موکول نکنید ، زیرا تیغه و دسته ، زیبایی خود را از دست میدهند .

-  برای سفید کردن کارد و چنگال هایی که دسته عاجی مانند دارند ، یک لیمو ترش را از وسط به دو نیم کنید و به دسته استخوانی آن بمالید .

- بعد از هر استفاده از تخته آشپز خانه آن را با پودر پاک کننده و اسکاچ زبر بشوید و برای لکه زدایی ، از جوش شیرین و نمک استفاده کنید . بعد از شستشو دقت کنید که لکه ای روی تخته باقی نمانده باشد زیرا لکه زدایی بعدی مشکل خواهد شد .

- برای ازبین لکه های روی سرامیک ، کمی سرکه را با آب مخلوط نموده و با اسفنج روی لکه بکشید و مدت بیست دقیقه صبر کنید سپس با آب و مواد شوینده آن را شسته و خشک نمایید .

 

یخچال

 -از قرار دادن یخچال در مجاورت دستگاههای گرمازا مثل اجاق گاز ، آبگرمکن و نور مستقیم خورشید بپرهیزید .

- فضای پشت یخچال باید حداقل بیست سانتی متر برای گردش هوا با دیوار فاصله داشته باشد .

- مطمئن شوید که یخچال یا فریزر روی یک سطح تراز قرار گرفته و درِ آن به طور کامل ، بسته می شود .

- هنگام خرید یخچال ، با کمک برچسب انرژی ، یخچالی را انتخاب کنید که مصرف انرژی کمتری داشته باشد .

- در صورت جابجایی یخچال ، حداقل دو تا سه ساعت آن را به برق وصل نکنید .

-  از قرار دادن غذاهای گرم در یخچال خودداری کنید .

- در یخچال یا فریزر را هیچ گاه به مدت طولانی باز نگذارید و از باز و بسته کردن بیهوده ی آن به خصوص در تابستان خودداری کنید .

- برای نگه داری سبزی خوردن در یخچال ، ابتدا آن را تمیز کرده و بشویید . سپس می توانید آن را در پارچه نازک یا در کیسه فریزر و داخل یخچال بگذارید .

-  مناسب ترین درجه سرمای فریزر که هم مواد غذایی را سالم نگه می دارد و هم مانع از بین رفتن ویتامین ها و خواص خوراکی ها می شود  16- تا 20- درجه سانتیگراد است .

-چنانچه لاستیک های دورِ درِ یخچال خراب شود برفک داخل فریزر زیاد می شود که برای رفع این مشکل باید لاستیکها تعویض شوند .

-اگر سرما در طبقه های پایین نامطلوب است ، گاز فریزر تمام شده ، علت تخلیه گاز را بررسی کنید .

- برای نگهداری مواد غذایی در یخچال ، تمام مواد غذایی را در ظروف دربسته و پلاستیکی در فریزر قرار دهید تا بوی مواد غذایی در داخل یخچال و فریزر پخش نشود .

- اگر یخچالتان بوی نامطبوعی گرفته است می توانید پنبه ای را به مقدار بسیار کمی وانیل آغشته کنید و بگذارید تا یخچال بوی دلپذیری بگیرد یا اینکه مقدار کمی جوش شیرین در ظرفی ریخته و داخل یخچال قرار دهید تا بوی یخچال از بین برود ، یا یک پیاز را چهار قاچ کرده و در یخچال بگذارید تا بوی نا مطبوع را بگیرد .

 - برای بو زدایی از یخچال تکه ای زغال داخل یخچال قرار دهید و هر چند وقت یکبار آن را عوض نمایید .

- برای تمیز کردن یخچال بهتر است مقداری جوش شیرین را با آب و صابون رقیق شده مخلوط کنید و با آن درون یخچال را پاک کنید تا بوی نامطبوع درون یخچال را از بین ببرد .

- بعد از تمیز کردن جایخی یخچال به داخل آن کمی روغن نباتی یا الکل بمالید . این کار پاک کردن فریزر را در دفعات بعد برایتان آسان تر خواهد کرد .

-  برای این که مطمئن شوید نوار لاستیکی در یخچال درست کار می کند هنگام بستن در یک روزنامه لای آن بگذارید . اگر پس از بستن در ، توانستید به راحتی روزنامه را از لای در خارج کنید باید نوار لاستیکی یخچال را تعویص کنید .

- برای افزایش عمر یخچال دقت کنید تا قُطر برفک یخچال از نیم سانتی متر بیشتر نشود ، زیرا هرچه قُطر برفک بیشتر باشد مصرف برق ، بیشتر و درجه ی سرما کمتر می شود .

-  برای تهیه یخ بلوری ، آب را بجوشانید و بگذارید سرد شود . بعد آن را در ظرف یخ ریخته و داخل جایخی بگذارید تا یخ ببندد .

-  شربت های غلیظ شده مختلف مانند توت فرنگی ، آلبالو ، پرتقال ، خاکشیر را در قالبهای یخ بریزید و در فریزر قرار دهید . بعداز یخ زدن ، آنها را در پاکت فریزر بریزید و برای تزئین شربتتان از این قطعات یخ استفاده کنید .

- می توانید در قالبهای یخ دانه های میوه انگور ، گیلاس ، آلبالو ، توت فرنگی بریزید تا یخ بزند و در شربت از این قالب های یخ نیز استفاده کنید تا جلوه ویژه ای به شربت شما بدهد .

- قبل از دادن داروی تلخ به کودکتان ، قطعه ای یخ در دهانش نکه دارید . با این کار ، دیگر او تلخی دارو را احساس نمی کند و برای خوردن آن مقاومت نشان نمی دهد .


  • حسین توکلی