پیشتازان طبس

 

شیوه مناسب استفاده از اتو بخار

 

- همیشه سعی کنید از آب مقطر استفاده کنید تا اتو رسوب نکند.

- اگر اتوی شما رسوب کرده است در مخزن آن به مقدار مساوی آب و سرکه بریزید و اتو را به برق بزنید. بگذارید محلول آب و سرکه چند دقیقه بخار کند ، بعد اتو را از برق در بیاورید و بگذارید یک ساعت بماند . در آخر ، مخزن اتو را از آب پر و خالی کنید تا کاملا تمیز شود .

- اگر کف اتوی شما زرد و کثیف شده است می توانید اسکاجی را داخل پاچه نازکی قرار دهید و با آن کف اتو را تمیز کنید .

- یک راه دیگر برای تمیز کردن کف اتو این است که وقتی اتو داغ است با یک پارچه کتانی که مچاله کرده اید کف آن را تمیز کنید ، بعد با پارچه ای آغشته به نمک و یا جوش شیرین ، جِرم های کف اتو را کاملا پاک کنید .

- برای از بین بردن اثر سوختگی یا لکه های قهوه ای کف اتو ، می توانید محلول سرکه و نمک را گرم کنید و آن را به کف اتو بمالید تا کاملا تمیز شود .

 

بالاتریت کیفیت در اتو کشی

- میز اتو را در فاصله نود سانتی متری قرار دهید و روی آن را با چند لایه پارچه بپوشانید .

-  می توانید در زیر میز اتو پارچه تمیزی را پهن کنید تا لباسهای بلند با زمین تماس نداشته باشند.

- اگر روی میز اتوی شما یک ورقه فویل آلومینیومی بگذارید اتو کردن برایتان بسیار راحت تر می شود . زیرا فویل حرارت حاصل از اتو را در خود نگه می دارد و کمک می کند چروک لباسها سریع تر باز شوند .

- قبل از اتو زدن لباسها دقت کنید که اگر یکی از علائم روی لباس وجود داشت با توجه به آن ، حرارت اتو را تنظیم کنید :

##  این علامت به این معنی است که نباید لباس را اتو بزنید .

@@  این علامت نشان می دهد نباید از اتو بخار استفاده کنید .

**     اگر چنین تصویری روی لباس بود مفهومش این است که با درجه کم اتو  بزنید .

&&   مفهومش این است که باید با درجه ی متوسط اتو بزنید .

$$   این تصویر به این معنی است که باید اتوی داغ و با درجه بالا به کار ببرید .

- سعی کنید لباسها مخصوصا لباسهای تیره و مات را مستقیما اتو نکنید . بهتر است یک پارچه نخی نازک و تمیز که مطمئن هستید رنگ پس نمی دهد ، روی لباسها پهن کنید و بعد آنها را اتو بزنید . در این صورت لباسها سایه روشن نمی زند و برق نمی افتد . همچنین با این کار ، از زرد شدن یا لکه شدن لباس با قطره های آب اتو جلو گیری می کنید .

- سعی کنید پارچه یا لباس تان را از دو طرف اتو کنید تا سریع تر و بهتر اتو شود .

- اگر در حین اتو زدن متوجه شدید لباس تان لکه دارد ، از اتو کردن آن خودداری کنید ، زیرا اتو کردن همیشه باعث ماندگاری لکه می شود . ابتدا لکه را برطرف کنید ، سپس لباس را اتو بزنید .

- همیشه لباس ها ، مخصوصا ملافه ها را نم دار اتو بزنید . اگر لباس تان کاملا خشک شده است ، اول به کمک دکمه ، آب اتو یا کمی آب گرم آنرا مرطوب کنید و سپس آن را آرام اتو بزنید .

- برای جلو گیری از تغییر رنگ لباس هنگام اتو زدن ، بهتر است لباس ها را پشت و رو اتو بزنید .

- اگر پارچه لباس کلفت است و اتو کردن آن مدت زمان زیادی طول می کشد حتما پارچه ای نازک روی لباس تان پهن کنید و بعد آن را اتو کنید تا اثر اتو باقی نماند .

-برای انداختن خط اتو به شلوار یا لباس تان ، به محل مورد نظر کمی صابون خشک بکشید و بعد اتو بزنید .

- برای تغییر خط اتوی لباس می توانید پارچه تمیزی را به سرکه آغشته کنید و روی لباس بکشید ، بعد لباس را اتو بزنید . یک راه دیگر آن است که کمی صابون خشک به محل خط اتوی قبلی آن بکشید و بعد آن را بشویید و وقتی هنوز نم دار است آن را اتو بزنید .

- اگر میز اتوی شما قسمتی مجزا برای اتو کردن سرشانه لباس ندارد می توانید حوله را تا کرده و دور دستتان بپیچید و در زیر قسمت شانه قرار دهید ، بعد اتو را آرام روی شانه لباس بگذارید.

- در هنگام اتو زدن درزها مراقب باشید زیاد فشار نیاورید ، زیرا در آن طرف جا می اندازد . می توانید پارچه یا مقوایی را بین دو طرف لباس بگذارید تاجای درزها یا جیبها روی لباس در آن طرف نیفتد . لبه های لباس را محکم اتو بزنید . این کار در زیبا نشان دادن جلوه لباس بسیار مؤثر است .

- لباس ها و دامن هایی که به صورت اریب بریده شده اند را درراستای پارچه اتو کنید .

- برای اتو کردن لباسهای تازه دوخته شده ، اول درزهای لباستان را از پشت باز کنید و با دقت اتو بزنید .

- برای اتو کردن پیراهن ، بهترین شیوه آن است که از یقه شروع کنید ، بعد آستینها و قسمت جلو را اتو کنید . در آخر هم قسمت پشت لباس را اتو بزنید . با این روش ، تا تمام شدن کار ، کمتر اتوی پیراهن تان بهم می خورد .

- برای اتو کردن یقه ابتدا آن را از پشت کاملا اتو بزنید ، بعد یقه را برگردانید و به حالتی که می خواهید قرار دهید و روی آن را اتو بکشید تا لبه یقه مرتب بایستد .

- برای اتو کردن شلوار ابتدا یک طرف شلوار را اتو بزنید ، بعد شلوار را برگردانید و طرف دیگر آن را اتو بزنید . در آخر برای آن که شلوارتان خوش حالت بایستد دو طرف شلوار را با هم جفت کنید و هر دو را با هم اتو کنید .

- برای اتو کردن لباس یا ملافه ای که بر اثر شستن زیاد یا تابش آفتاب پریده به نظر می رسد می توانید پارچه ای تمیز را با کمی سرکه بی بو مرطوب کنید و آن را روی لباس تان بیندازید و بعد آنها را اتو بزنید .

- برای اتو کردن لباس ها یا پارچه های گلدوزی شده یک پارچه پشمی روی آنها بیندازید تا قسمت های گلدوزی شده همیشه سالم بماند . 

- برای اتو کردن لباس های پشمی ابتدا باید آن را نم دار کنید ، بعد با اتویی که حرارت آن زیاد نیست به آرامی لباس را اتو بزنید .

- اگر خواستید لباس مخمل خود را اتو کنید باید یک حوله ضخیم را تا کرده و زیر آن بگذارید.

- روی لباس را هم پارچه ظریفی پهن کنید . اتو را نباید حرکت دهید و فقط باید روی لباس بگذارید و بلند کنید . البته بهتر است مخمل را اتو نکنید . اگر لباس مخملتان چروک شد فقط کافی است آن را روی بخار آب نگه دارید تا چروک آن صاف شود .

- برای این که لباسهای مخمل و ابریشمی شما در اثر تا خوردن خط نیفتد می توانید آن را درون یک استوانه بپیچید ودر کمد ویا چمدانتان قرار دهید.

- برای معطر شدن لباسهایتان می توانید چند قطره عطر در داخل مخزن آب اتو بریزید . در این صورت لباسها و فضای اتاق بوی خوبی می گیرد و جای لکه عطر روی لباستان باقی نمی ماند .

- اگر لباستان بعد از اتو کشیدن کمی مرطوب است ، آن را در مجاورت هوا قرار دهید تا کاملا خشک شود در غیر این صورت احتمال کپک زدن و رشد قارچها در میان لباس ها یا گرفتن یا گرفتن بوی نا مطبوع به ویژه در شهرهای رطوبتی بسیار زیاد است .

- تا زمانی که لباسهای اتو شده ، حرارت خود را از دست نداده و گرم هستند از تا کردن آنها خودداری کنید . برای جلو گیری از چروک شدن لباسها در چمدان می توانید در محل تا یک تکه دستمال یا کیسه فریزر قرار دهید تا لباس ها خط نیفتد .

- اگر می خواهید شلوارتان در چمدان صاف بماند ، اول قسمت بالای آن را در چمدان قرار دهید ، سپس بقیه لباس را روی آن بگذارید در آخر پای شلوار را روی لباس ها برگردانید .

 

جلوگیری و از بین بردن برق اتوی روی لباس

برای جلو گیری از برق افتادن لباس ، همیشه آرام اتو کنید . روی لباس ها یک پارچه ی نازکی بیندازید و فشار اتو را متناسب با نوع پارچه در نظر بگیرید . در صورت برق افتادن لباس ، بلافاصله با یک پارچه نم دار برق آن را برطرف نمایید . لباس مشکی خیلی زودتر از دیگر لباسها برق می افتد . برای رفع این مشکل سه قاشق سوپ خوری سرکه را در یک لیتر آب ریخته و بُرس لباس را در آن بزنید و از راه پارچه روی لباس بکشید . برای از بین بردن برق اتو لباسهای ابریشمی به خصوص لباسهای مشکی از محلول آمونیاک و الکل استفاده کنید . کمی آمونیاک را با چند قاشق غذاخوری الکل مخلوط نمایید ، سپس اسفنجی را درون این محلول فرو برو برده و به محل مورد نظر بمالید .


  • حسین توکلی