پیشتازان طبس



- برای شستن میوه ، ظرفشویی را تا نیمه از آب پر کنید و یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی یا دو تا سه قاشق چایخوری جوش شیرین در آن بریزید . بعد آب را خوب به بزنید تا مواد حل شوند . میوه ها را چند دقیقه در این آب قرار دهید . سپس آنها را با آب سرد آبکشی کرده و خشک کنید .

- برای رسیدن میوه کال چند عدد موز ، سیب قرمز یا سفید در سبد قرار دهید موز و سیب به علت آزاد کردن گاز اتیلن به رسیدن میوه ها کمک می کنند.

- موز ، هلو ، کیوی و سیب ، میوه های مناسبی برای خشک کردن هستند . میوه های سفت و سالم را انتخاب کنید و بشویید پوست موز را بگیرید ولی بقیه میوه ها را با پوست حلقه حلقه کنید و روی سطح توری مانند الک بچینید و روی شوفاژ قرار دهید . برای این که حلقه های سیب تغییر رنگ ندهند روی آنها را کمی آب لیموترش بمالید .

- برای پختن مربای سیب ، بعد از پوست کندن و خرد کردن سیب ها آنها را به مدت یک ربع در محلول آب سرد و آبلیمو قرار دهید . در این صورت سیب ها دیگر قهوه ای نخواهند شد و رنگ مربای شما خوش رنگ تر می شود .

- پوست هندوانه خوب ، صاف و صیقلی است و وزنش نسبت به اندازه اش کمتر است . اگر به هندوانه ی خوب ضربه بزنید کمی صدا در آن می پیچد و اگر آن را بین دو دست فشار دهید صدای قرچ و قروچ آن به گوش می رسد .

- اگر می خواهید بخشی از هندوانه را مصرف کنید روی قسمت های باقی مانده یک کیسه پلاستیکی بکشید و آن را در یخچال بگذارید تا خنک و تازه بماند .

- وزن خربزه رسیده نسبت به حجمش بیشتر است. دقت کنید که ته خربزه به راحتی از بوته جدا شده باشدکه این نشانه رسیدگی آن است . اگر نقطه سیاهی روی سر خربزه باشد شیرین تر است .

- پوست طالبی رسیده سفت است و بوی خوشی از آن به مشام می رسد . اگر طالبی را تکان دهید صدای تخمه های رسیده درون آن را می شنوید . رنگ طالبی خوب ، زرد مایل به سبز و زرد کم رنگ است و معمولا یک ترک در پایه خود دارد .

- برای تشخیص گلابی رسیده ، آن را بین انگشتان فشار دهید تا از نرمی آن مطمئن شوید . - برای تشخیص گریپ فروت رسیده به انتهای آن ، یعنی قسمتی که به ساقه مرتبط می شود ، توجه کنید . این قسمت باید برآمده و ناصاف و پُر چین باشد . هر قدر پوست گریپ فروت ضخیم تر باشد آب دارتر است .

- برای کم کردن شدت تندی زیتون ،آن را برای ده دقیقه درون آب جوش بیندازید .

- برای نگهداری موز ، آن را لای روزنامه بپیچید و در یخچال نگهداری کنید . اگر موزی که خریداری کرده اید بیش از حد رسیده است و فعلا به آن نیاز ندارید می توانید آن ها را در فریزر بگذارید تا در تهیه شیر موز از آن استفاده کنید .

- برای تشخیص تازگی یک خوشه انگور آن را به آرامی تکان دهید . اگر دانه ای از آن به زمین افتاد ، انگور تازه نیست . برای نگهداری انگور می توانید آن را درون کیسه ای پارچه ای ریخته و آن ها را آویزان کنید .

- برای این که خیار ها در یخچال تازه بمانند آنها را بدون آنکه بشویید ، در قابلمه ای فلزی بچینید و در آن را ببندید .

- برای رسیده شدن هلوی نارس ، آن را در ظرف فلزی بریزید و در آن را ببندید . با این کار گازهای متصاعد شده از هلو خارج نمی شود و هلو به زودی می رسد .

 

لیمو ترش

لیمو ترش خوب ، نسبت به حجمش سنگین تر و رنگ آن زرد و شفاف است و بوی مطبوعی از آن به مشام می رسد . لیمو ترش ها را بدون این که بشویید در پاکت کاغذی یا روزنامه بپیچید و در یخچال نگهداری کنید تا تازه بماند . اگر می خواهید لیموترش ها در آبمیوه گیری  آب بیشتری بدهند ، آن را یک روز در هوای معمولی آشپز خانه در آبکش قرار دهید یا درون آب گرم بگذارید .

 

سبزی ها

- سبزی را پس از پاک کردن ، در ظرف بزرگی از آب سرد بریزید و چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید و بگذارید گل و شن آن ته نشین شود ، بعد آب آن را عوض کرده و به آن  محلول ضد عفونی کنند اضافه کنید. پس از یک ربع  آن را خوب با آب سرد بشویید .

- هر چه سبری بیشتر در آب بماند ویتامین های موجود در آن بیشتر در آب حل می شوند و به هدر می رود . سبزی ها را پس از شستن روی دستمال تمیزی پهن کنید تا آب آنها گرفته شود .سپس برای چند لحظه آن را درون ماکروفر قرار دهید . این شیوه برای خشک جعفری عالی است .

- اگر شوفاژ روشن است می توانید سبزی ها را درون سینی بریزید و روی آن قرار دهید تا خشک شوند.  اگر سیزی زیاد است و برای خشک کردن آن عجله دارید آنها را در کیسه تمیزی ریخته و سر کیسه را محکم ببندید سپس کیسه را در خشک کن ماشین لباسشویی بگذارید و خشک کن را برای چند دقیقه روشن کنید .

- برای از بین بردن حشرات داخل سبزیجات مانند کلم و گل کلم و نظیر آنها ، یک قاشق چای خوری ، نمک یا سرکه در آب سرد بریزید و سبزی ها را به مدت 10 دقیقه داخل آن قرار دهید.

- همیشه جعفری و سبزی را در آخرین مرحله پخت به غذا اضافه کنید تا عطر و طعم و رنگ آن حفظ شود .

- هرگاه آب سبزیجات شما زیاد بود ، آن را در قالبهای یخ بریزید و در فریزر بگذارید ، در دفعات بعدی می توانید به جای ریختن آب در سوپ یا خورشت از یک یا چند قالب یخ زده استفاده کنید تا غذایتان خوش طعم تر شود .

- برای این که سبزی در حین پخت رنگ خود را حفظ کند ، بگذارید آب آن کاملا جوش بیاید ، بعد سبزی را درون آب بریزید و کمی جوش شیرین به آن اضافه کنید و در آن را نبندید .

- سبزی آش و سوپ را چند دقیقه قبل از پخت کامل غذا به آن اضافه کنید تا رنگ و طعم آن ثابت بماند .

- سبزی را پس از خارج کردن از فریزر در مجاورت هوا قرار ندهید ، زیرا حالت لزج به خود می گیرد و آب می اندازد .

-  سبزی کوکو را با چنگال پودر کنید و با تخم مرغ مخلوط کنید تا یخ آن در تخم مرغ باز شود .

- سبزی پلویی را نیز با دست پودر کنید و لای برنج بریزید تا پس از پخت ، ظاهری زیبا داشته باشد .

- برای تهیه سبزی قورمه ، به نسبت مساوی ، تره و جعفری ، یک چهارم شنبلیله و اسفناج ، شوید و گشنیز تهیه کنید . پس از شستن و آبکشی ، آنها را یک دست خرد کنید. برای سرخ کردن ، شعله گاز را کم کنید و مرتب آ ن را هم بزنید .

- برای بسته بندی کردن سبزی ها بگذارید کاملا سرد شوند و بعد آنها را در پاکت بریزید و با دست آن ها را پهن کنید تا هنگام مصرف یخشان زودتر باز شوند .

- سبزی آش ، کوفته و کوکو احتیاج به سرخ کردن ندارند و بعد از خرد کردن می توانید آنها را بسته بندی کنید.

- به هنگام خرید کلم ، کف آن را بررسی کنید و اگر خیلی سفت بود نخرید . کلم پیچ خوب سفت ، سنگین و سفید رنگ است و برگ آن تندی و تلخی ندارد . اگر کلم قرمز شما در حین پخت ، آبی یا بنفش شد ، کمی سرکه و شکر به آب آن اضافه کنید تا دوباره به رنگ قرمز در آید . کلم در حین پخت بوی نامطبوعی ایجاد می کند ، با انداختن چند گردو در آب جوش آن می توانید از شدت بوی آن تا مقدار زیادی کاهش دهید .

- برای آن که کرفس در یخچال تازه و مرطوب بماند بدون شستن ، آنها را لای روزنامه بپیچید و در یخچال قرار دهید .

- برای از بین بردن پلاسیدگی کرفس ، درون آب سرد کمی آبلیمو ریخته سپس کرفس را درون آن خیس کرده و چند ساعت درون یخچال قرار دهید تا تازگی خود را به دست آورد. در هنگام خرید توجه کنید که اسفناج و جعفری ، خشن و دارای ساقه بلند نباشند .

 

بادمجان

بادمجان خوب دارای پوست تیره و براق است و مغزی سفید و کم تخم دارد . بادمجان را پوست بگیرید و حلقه حلقه کرده یا به دو نیم کنید و روی آن نمک بپاشید و یک ساعتی مقابل نور آفتاب قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود. بعد با آب سرد آنها را بشویید و با حوله خشک کنید. بعد از این که بادمجان ها را در آب نمک قرار داده و آن ها را خوب شستشو دادید و خواستید آن را سرخ کنید ، روی قاچ های بادمجان یک خراش بدهید تا سریع سرخ شود ، قبل از سرخ کردن بادمجان آن را درون تابه داغ ، تفت دهید و بعد روغن را اضافه کنید تا سریع تر سرخ شوند و روغن کمتری به خود بگیرند . وقتی بادمجان ها را درون روغن گذاشتید قبل از این که سرخ شود مرتب وارونه کنید. با این کار هم زودتر سرخ می شود و هم روغن کمتری مصرف می شود .

 

فلفل

فلفل تازه دارای پوستی صاف ، سفت ، آبدار و تازه است . نرمی یا چروک بودن آن نشانه ماندگی و پژمردگی است. اگر می خواهید برای تهیه ترشی یا غذا ، فلفل سبز تند خرد کنید قبل از خرد کردن دستتان را با روغن گیاهی چرب کنید تا پوست دستتان حساسیت نشان ندهد

 

بامیه

بامیه جوان ریز و به رنگ روشن است . بامیه های پیر ، درشت ، چوبی و خشن هستند و بهتر است از خرید  آنها صرف نظر کنید .

 

سیر

- بوته های سیر را بسته بندی کرده و در فریزر بگذارید . هنگام مصرف ، پوست آن را کنده و قبل از این که یخ آن باز شود آن را خرد کنید . سیر را چند دقیقه داخل آب گرم یا به مدت 15 دقیقه درون ماکروویو قرار دهید تا پوست آن ها خشک شود و به راحتی پوست آنها جدا شود.

- برای جلو گیری از خشک شدن حبه های سیر ، آنها را در داخل روغن زیتون مایع ، نگهداری کنید و پس از تمام شدن سیرها ، روغنی را که طعم سیر گرفته را برای غذاهای سیردار استفاده کنید.

- برای استفاده راحت تر از سیر می توانید سیرها را از قبل بکوبید و درون شیشه تمیزی بریزید . در حین کوبیدن کمی نمک به سیر اضافه کنید تا آبی که از آن خارج می شود به وسیله نمک جذب شود .

- اگر مایلید که از سیر استفاده و نگران بوی آن هستید ، می توانید بعد از خوردن سیر کمی چای خشک در دهانتان بجوید و بعد آنها را از دهانتان خارج کنید . با این کار بوی سیر از دهانتان خارج می شود .

برای جدا کردن پوست سیر ، آن را برای چند دقیقه داخل آب گرم قرار دهید. پوست آ ن راحت جدا می شود . راه دیگر  این که با گوشت کوب ، ضربه ای به سیر بزنید ، پوست آن راحت جدا می شود.

- در غذا مقدار بسیار کمی سیر استفاده کنید تا عطر ملایمی بگیرد . در حین سرخ کردن هم نباید سیر را زیاد تفت دهید ، زیرا عطر آن را از بین می رود و طعمش تلخ می شود .

 

سیب زمینی

- سیب زمینی سالم باید پوستی زبر و سفت و محکم داشته باشد.

- از خرید سیب زمینی هایی که دارای پوست سبز رنگ با جوانه های زیاد هستند خودداری کنید .

-در هنگام آب پز کردن سیب زمینی ، پوست آن را کمی چرب کنید یا در آب ، کمی نمک بریزید تا پوست آن ترک نخورد.

-  اگر سیب زمینی خام شما بر اثر گذشت زمان یا هر علت دیگر نرم و پلاسیده شده است ، آنها را به مدت نیم ساعت درون آب سرد بریزید ، دوباره سفت شده و تازگی خود را باز خواهند یافت .

-  برای این که سیب زمینی ها زودتر پخته  شوند یک جسم نوک تیز داخل آن فرو کنید ، تا سوراخ شود . سپس سیب زمینی ها را داخل آب جوش بپزید.

- بهترین روش برای سرخ کردن سیب زمینی این است که ابتدا ظرف گودی را انتخاب کنید ، سپس تا نیمه آن روغن بریزید ، بعد از گرم شدن روغن ، سیب زمینی های خلال را داخل آن ریخته بدون این که هم بزنید منتظر بمانید ، پس از چند دقیقه سیب زمینی ها روی روغن قرار می گیرد ، آ نها را بردارید و مقداری دیگر سیب زمینی داخل روغن بریزید. به همین صورت تمام سیب زمینی ها را سرخ کنید . با این کار ، روغن آن سفید می ماند و برای پخت مواد دیگری هم می توانید از آن استفاده کنید.

-  اگر سیب زمینی را چند دقیقه در آب در حال جوشیدن بریزید و بعد بلافاصله در آب سرد قرار دهید ، پوست آن به راحتی جدا می شود .

 

پیاز

- پیاز خوب سفت است و پوست آن یکی دو لایه بیشتر نیست.

- نرمی پیاز و جدا شدن پوست آن نشانه فاسد شدن آن است.

-  پیاز معمولا به سه رنگ سفید ، صورتی و بنفش دیده می شود . پیاز بنفش تند تر است و بیشتر برای پیاز داغ به کار می رود ، پیاز سفید برای سالاد و سر سفره مناسب است ولی خوب سرخ نمی شود .

- اگر پیاز را به دونیم کرده اید و می خواهید نیمی از آن را نگهداری کنید به محل بریدگی کمی روغن یا کره بمالید و آن را در داخل پلاستیک قرار داده و در یخچال بگذارید .

- برای کم کردن تلخی یا تندی پیاز ، می توانید آن را یک ساعت در آبلیمو یا روغن زیتون بخوابانید .

- اگر می خواهید در غذا از پیاز با ابعاد بزرگ استفاده کنید ، اول آن را به مدت 2 دقیقه در آب جوش بیندازید و بعد به غذا اضافه کنید تا بوی پیاز از بین برود . اگر خواستید این پیاز را سرخ کنید اول بگذارید آب آن خوب برود بعد آن را سرخ کنید .

-  اگر پیش از سرخ کردن پیاز مختصری آرد به آن بزنید دیگر سیاه نمی شود وبه رنگ طلایی در می آید .

- برای این که پیاز را درسته در غذا مصرف کنید و شکل آن تغییر نکند در پایه ی پیاز دو برش به صورت بعلاوه (+) بزنید تا از هم وا نرود.

- پیاز و سیب زمینی را باید در جای خشک و خنک و تاریک نگهداری کرد تا جوانه نزنند .می توانید روی آنها را یک پارچه کتانی بیندازید تا نور به آنها نخورد و جوانه نزنند .

- برای نگهداری طولانی پیاز ، آن ها را در آب در حال جوش فرو کنید بعد آنها را در آورده و خشک کنید و داخل فویل آلومینیومی بپیچید . با این روش پیاز ها تا مدت زیادی تازه می ماند.

 

 

برای جلوگیری از ریزش اشک چشم ، هنگام خرد کردن پیاز  ، چندین راه وجود دارد :

- پیاز را زیر شیر آب یا داخل ظرفی پر از آب پوست بکنید .

- پیاز را زیر هود آشپزخانه یا داخل کیسه نایلونی بزرگی پوست بکنید .

- در نزدیکی خود یک شمع روشن کنید .

- پیش از پوست کندن پیاز آن را به مدت چند دقیقه در یخچال یا فریزر قرار دهید . در حین پوست کندن پیاز مقداری آب در دهانتان نگه دارید ، اما قورت ندهید .

 

زرشک و زعفران

زرشک را داخل فریزر قرار داده تا تازه تر بماند . برای این که زعفران بهتر رنگ دهد آن را با یک حبه قند در هاون بسابید .سپس زعفران ها را در قوری کوچکی ریخته و کمی آب جوش روی آن بریزید و بگذارید مانند چای دم بکشد . هیچ گاه زعفران را در روغن نریزید ، زیرا رنگ خوبی نخواهد داد.

 

گوجه و رب گوجه فرنگی

- اگر گوجه فرنگی کمی شل شد ، آن را در آب سرد قرار دهید تا فورا سفت شود.

- اگر گوجه فرنگی ها کال هستند ، آنها را چند روز درون روزنامه بپیچید تا کاملا برسند .

- برای خرد کردن گوجه ، همیشه از کاردهای دانه دار استفاده کنید تا از له شدن و آب انداختن آن جلو گیری کنید .

-  برای استفاده از رب گوجه فرنگی ، اگر از رب گوجه آماده استفاده می کنید ، پس از باز کردن در قوطی ، تمام محتویات آن را خالی کرده و ترجیحا آن را در ظرف سفالی بریزید .  این ظروف آب اضافی رب را جذب کرده و از خراب شدن آن جلو گیری می کنند .

- برای این که رب گوجه فرنگی شما تا مدتها تازه و خوش رنگ بماند ، روی ظرفی که رب را در آن ریخته اید کمی روغن بریزید تا هوا به رب نرسد و کپک نزند .

- هیچگاه قاشق خیس به رب نزنید زیرا آب ، باعث کپک زدن رب می شود .

 

هویج

- قبل از گذاشتن هویج درون یخچال ، سر هویج را ببرید ، زیرا سر هویج رطوبت هویج را گرفته و آن را خشک و پلاسیده می کند .

- برای پخت هویج یک قاشق مرباخوری شکر را در مقداری آب سرد حل کنید و هویج ها را درون آن بریزید و با حرارت کم بپزید.

-  برای فریزکردن هویج ، گل کلم و سیب زمینی خلال شده ، آنها را به مدت چند دقیقه درون آب جوش قرار دهید و سپس فوری در آب سرد فرو کنید . این شوک سبب می شود که فعالیت آنزیم هایی که در تغییر رنگ و شکل میوه تاثیر دارند متوقف شود . سپس آنها را در کیسه پلاستیکی قرار دهید و هوای آن را خارج کنید و در آن را محکم ببندید .  

 

لوبیا سبز

نگه داشتن لوبیا سبز خام در فریزر ، تندی زننده ای به آن میدهد . برای رفع این عیب لوبیا را درون آب سرد ریخته و کاملا بپزید و سپس در فریزر قرار دهید .

 

نخود فرنگی

بهترین روش برای پختن نخود فرنگی بخارپز کردن آن است . برای این کار نخود فرنگی ها را از غلاف آن در بیاورید و بخار پز کنید ؛ پس از پخت نخود فرنگی ها کاملا سبز می مانند . اگر نخود فرنگی را آب پز می کنید ، بهتر است آنها را با غلاف بپزید در این صورت نخود فرنگی ها زود تر می پزد و طعم و مزه بهتری پیدا می کند می توانید کمی جوش شیرین به آن اضافه کنید تا سبز بماند . برای این که نخود فرنگی بعد از فریز شدن طعم اولیه خود را از دست ندهد در حین جوش خوردن کمی شکر به آن اضافه کنید .

 

بلال

پوست بلال تازه را کنده و بایک مسواک خیس از بالا به پایین آن را مسواک کنید تا همه رشته ها از میان دانه های بلال خارج شود . دانه ها را به کمک چاقو جدا کرده و بخار پز کنید . سپس آ نرا بسته بندی کرده و در فریزر قرار دهید .

بلال را می توان به صورت آب پز و کبابی مصرف نمود . هنگام پختن دانه های بلال با آب ، از اضافه نمک خودداری نمایید . زیرا نمک باعث سفت شدن آن می شود .



  • حسین توکلی