پیشتازان طبس


کربلا مقدس‏ ترین شهر عراق پس از نجف اشرف کربلا است

تاریخ این شهر در دوران اسلامى از هنگام شهادت امام حسین علیه السلام آغاز مى‏ شود و  از آن هنگام تاکنون همواره مورد توجه شیعیان و مؤمنان بوده است.

مهمترین زیارتگاه هاى کربلا عبارتند از :

1- حرم امام حسین علیه السلام

در داخل حرم علاوه بر مرقد شریف امام حسین (ع) ، مزار حضرت علی اکبر(ع) در پایین پای امام حسین(ع) که همین امر باعث شش گوشه شدن ضریح شده است ، مزار  حضرت علی اصغر (ع) ، شهدای کربلا در پایین پای حضرت علی اکبر(ع) ، حبیب بن مظاهر در ضلع جنوبی حرم و مزار ابراهیم مجاب در شمال غربی حرم قرار دارند.

قتلگاه، جایگاهى است در نزدیکى آرامگاه حبیب بن مظاهر که بنا بر گفته روایات ، امام حسین علیه السلام در آنجا به شهادت رسید و بعدها به جایگاه کنونى منتقل شد و دفن گردیده ‏اند.

در داخل حرم ، همچنین قبور عده ای از علما و دیگر رجال مشهور ایران همچون امیرکبیر، قرار دارد.

اولین بنا و نشانه‌های حرم امام حسین(ع) توسط بنی اسد و سپس مختار ایجاد شد اگرچه بارها آثار حرم امام حسین(ع) توسط بنی امیه و بنی عباس و سایر حکومت های ضدشیعی از بین رفت.

آل بویه را می توان به عنوان اولین سازندگان اصلی حرم امام حسین(ع) و ائمه نام برد. پس از آنها صفویان نیز در عمران این بارگاه نقش مؤثری داشتند.


2-تلّ زینبیه

در فاصله 20 مترى از سمت غرب صحن مطهر،تپه ‏اى به ارتفاع 5 متر وجود دارد که امروزه بر روى آن اتاقى ساخته شده است،این تپه به نام‏«تلّ زینبیه‏» یا تپه ی حضرت زینب علیها السلام مشهور است و بنا به نقل مورخان،تپه ‏اى بوده است که در روز عاشورا حضرت زینب  بر روى آن مى‏ رفته و از سیر وقایع جنگ آگاهى مى‏ یافته‏ اند.


3-حرم حضرت ابو الفضل العباس علیه السلام

این حرم در فاصله 350 مترى شمال شرقى حرم امام حسین علیه السلام قرار گرفته .ساختمان داراى گنبدى طلایى است و گرداگرد قبر مطهر را چهار رواق و صحن وسیع به همراه ایوان زیبا در بر گرفته است.


4-آرامگاه حبیب بن مظاهر اسدى

او یکى از شهداى روز عاشورا است که در سن 80 سالگى به یاری امام حسین علیه السلام شتافت و شهید گردید و در فاصله 10 مترى از ضریح مطهر و در رواق جنوب غربى مدفون است و داراى ضریح کوچکى است.


5-آرامگاه سید ابراهیم مجاب

وى امام زاده ای والا مقام و عظیم الشأن از نوادگان امام موسى بن جعفر علیه السلام است. این آرامگاه در رواق حرم مطهر و در گوشه شمال‏ غربى آن است.


6-خیمه ‏گاه

در جنوب صحن مطهر امام ‏حسین علیه السلام و در فاصله 250 مترى واقع است و بنا به نقل مورخان،این مکان محل بر افراشته شدن خیمه‏ ها و چادرهاى سید الشهدا علیه السلام و یاران آن حضرت بوده است.


7-مقام حضرت مهدى علیه السلام

در حاشیه نهر معروف به نهر حسینی ، جایگاهى است منسوب به امام زمان علیه السلام که مردم در آن به نماز مى‏ پردازند.


8-حُر

شهرکى است در جنوب غربى کربلا در فاصله 9 کیلو مترى از شهر  که محل دفن حُر بن یزید ریاحى از شهدای واقعه کربلا است. بر مزار این شهید والا مقام ، بارگاه و حرم باشکوهی بنا شده است.


9-آرامگاه طفلان مسلم

این آرامگاه در راه کربلا-بغداد و در حومه شهر مُسیب قرار دارد. این دو کودک به نام هاى محمد و ابراهیم،فرزندان حضرت مسلم ابن عقیل هستند که پس از شهادت پدرشان به شهادت رسیدند.

 


  • حسین توکلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی