پیشتازان طبس


موقعیت جغرافیایی

شبه جزیره عربستان در نیمکره شمالی و نیمکره شرقی در جنوب غربی آسیا قرار گرفته و از هفت واحد سیاسی که عبارتند از : عربستان سعودی ، جمهوری یمن ، عمان ، امارات عربی متحده ، قطر ، بحرین و کویت تشکیل شده است .

عربستان سعودی با مساحت 690 /149/2  کیلومترمربع  از بزرگترین کشورهای این شبه جزیره محسوب می شود . مرزهای این کشور 4532 کیلومتر مربع می باشد و این کشور با عراق 808 کیلومتر ، کویت 222 کیلومتر ، عمان 676 کیلومتر ، قطر 40 کیلومتر ، امارات متحده عربی 586 کیلو متر و با یمن 11/458 کیلومتر  مرز مشترک دارد . پایتخت عربستان سعودی ، ریاض است .

بنادر مهم

مهمترین بنادر عربستان  جده ، دمام و ینبع نام دارد . و جده بزرگترین بندر و محل ورود اکثر زوار خانه خدا است . دومین بندر این شهر دمام و ینبع نزدیکترین بندر عربستان به اروپا و آمریکای شمالی است .

شهرهای مهم

مهم ترین شهر عربستان جده است . شهرهای این کشور از سه جهت مذهبی یا تجاری و یا کشاورزی دارای اهمیت است . شهرهای مذهبی شامل مکه و مدینه است . مکه به علت وجود بناهای مقدس ، مسجدالحرام که شامل کعبه معظمه ، مقام ابراهیم ، چاه زمزم ، صفا ، مروه ، منی  ، عرفات ، غار حرا و مدینه نیز به علت داشتن آرامگاه مطهر حضرت رسول اکرم (ص) مسجدالنبی و قبرستان بقیع دارای ارزش مذهبی هستند .

اوضاع مالی و شاخص های اقتصادی

واحد پول کشور عربستان ریال است و سکه های رایج آن 50، 25، 10، 5 ،1 ، هلاله است . هر ریال عربستان برابر با 20 فروش و 100هلاله است .

اوضاع اجتماعی ، فرهنگی و آموزشی

جامعه عربستان برپایه روابط  قبیله ای استوار است . وجود تعصب و علقه نیرومند قبیله ای به علاوه مذهب ، شکل دهند ه کلی فرهنگ جامعه  می باشد . این ساختار جامعه عربستان  ، مانع از به وجود آمدن فرهنگی یگانه شده است . با این که دین اسلام در این سرزمین ظهور نمود و مدت زمانی این سرزمین مرکزیت جهان اسلام را به عهده داشت اما از آنجا که در سرزمین فوق ، قبیله های زیادی زندگی می کنند و هر کدام آداب و رسوم خاص خود را به عنوان یک میراث نگهداری می کنند ، نتوانستند با بهره گیری از آیین اسلام به تمدنی که کشورهایی چون ایران ، مصر ، پاکستان در سایه فرهنگ اسلامی به دست آورده اند دست یابند .

نظام آموزشی

اولین مدرسه به سبک امروزی در عربستان و در دوران حکومت عبدالعزیز تأسیس گردید . قبل از آن ، مدارس دینی و مساجد ، تعلیم علوم دینی و خواندن و نوشتن را به عهده داشتند . بعد از این زمان اقدامات جهت گسترش و توسعه فرهنگی کشور رو به افزایش نهاد و تا سال 1951 به 21 باب  مدرسه رسید و شمار دانش آموزان از 2319 نفر در سال 1939 به 28 هزار نفر رسید . در این کشور ، مؤسسات آموزشی توسط دولت اداره می شود و آموزش قبل از دوره ابتدایی و آمادگی در این سطوح فقط در مناطق شهری انجام می گیرد . دوره آموزشی دبیرستان سه سال می باشد که بعد از سال اول ، دانش آموزان به دو گروه علوم و هنر تقسیم می شوند . مدارس صنعتی ، بازرگانی و کشاورزی در عربستان وجود دارد که  دانش آموزان پس از طی دوره مبانی می توانند تحصیلات خود را ادامه دهند . سال تحصیلی  از اواخر سپتامبر یعنی اوایل مهر ماه آغاز شده و در اواخر ژوئن یعنی اوایل تیرماه به اتمام می رسد .

در این کشور مدت دوران تحصیلی به دو دوره نیم سال اول و دوم تقسیم می گردد . پس از نیم سال اول ، تعطیلات عربستان  به نام " اجازة الربیع " آغاز می گردد که مدت آن دو هفته می باشد . در ایام اعیاد فطر  و قربان  بیست روز برای محصلان تعطیل است  که اگر این زمان با دوره تحصیلی دانش آموزان مصادف شود ، یک عدم پیوستگی در دوران تحصیلی به وجود می آورد که موجب افت سطح آموزشی می گردد .

دوران تحصیلی در عربستان 12 سال می باشد . در این کشور مدیریت آموزش و پرورش به دو بخش دختران و پسران تقسیم شده است . 

مدیریت بخش دختران به عهده ی ریاست کل آموزش و پرورش دختران می باشد  و مدیریت  بخش پسران به عهده ی وزارت معارف ( آموزش و پرورش ) و هر کدام از این دو بخش دارای دانشکده های تربیت معلم خاص خود و با سیستم آموزشی مشترک می باشند. مدارس عربستان به دونوع دولتی و ملی تقسیم می شوند . در مدارس دولتی ، ثبت نام رایگان و کلیه هزینه ها وامکانات آموزشی از سوی دولت پرداخت می شود .

محصلان این مدارس از افراد متوسط جامعه و قشر کم درآمد می باشد . در این مدارس شمار دانش آموزان بیش تر و کیفیت و امکانات آموزشی کم تر می باشد . اما مدارس ملی با دریافت شهریه های مختلف و زیاد ؛ دارای امکانات آموزشی بیش تر و کیفیت بالاتری بوده ، به طوری که در مقطع دبستان به دانش آموزان آموزش زبان انگلیسی و رایانه داده می شود .

علاوه بر مدارس ملی و دولتی ، تعداد 222 مدرسه زیر نظر وزارت معارف و ریاست تعلیم دختران و مناطق مختلف کشور جهت حفظ قرآن کریم مشغول به کار هستند .

380 نفر در این مدارس در ساعات مختلف شبانه روز مشغول فراگیری و حفظ قرآن می باشند. اولین مدرسه آموزش در سال 1367 ه.ق تاسیس گردید . همچنین مدارسی جهت روشن دلا ن در مقاطع مختلف تحصیلی در عربستان وجود دارد که 169 کتاب و کلام الله مجید به خط بریل جهت استفاده این افراد در دسترس می باشد .

دانشگاه های عربستان بطور رایگان در اختیار دانشجویان خود خوابگاه قرار می دهد و شهرک هایی برای اسکان استادان و دانشجویان مجهز به بیمارستان و امکانات ویژه وجود دارد .


  • حسین توکلی