پیشتازان طبس


چطور می‌توان باور کرد که حضرت مهدی (عج) نزدیک به 12 قرن عمر کرده است؟


پاسخ :
الف) با توجه به قرآن کریم، داشتن عمر طولانی برای یک انسان محال و غیرممکن نیست. در آیه‌ی 14 سوره‌ی عنکبوت، مدت حضور حضرت نوح (علیه السلام) میان قومش و راهنمایی آنها 950 سال ذکر شده است. البته این مدت، فقط تا زمان طوفان و نابودی کافران است و خدا می‌داند که پس از آن، حضرت نوح چندین سال دیگر عمر کرد. بر اساس برخی از روایات عمر حضرت نوح 2500 سال بوده است. (1)

 

ب) حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تنها انسانی نیست که از عمر طولانی برخوردار شده است. در کتاب‌های تاریخی، از افراد بسیاری یاد شده است که عمرهای چند صد ساله داشتند و این افراد به معمّرین مشهورند. مرحوم علامه مجلسی، نام تعدادی از این افراد را در کتاب بحارالانوار گرد آورده است. (2) بنابراین عمر طولانی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) امری بی‌سابقه نیست.

 

پ) دانش پزشکی داشتن عمر طولانی را محال نمی‌داند. اگر کسی بتواند مسائل بهداشتی و تغذیه‌ای را به خوبی مراعات کند و به سلامتی‌اش اهمیت بدهد و بدن خود را به درستی مدیریت کند، بی‌تردید عمر طولانی‌تری خواهد داشت. در سال 1901 در آمریکا، متوسط عمر مردها 48/23 سال و متوسط عمر زن‌ها 51/80 سال بود که در سال 1994 متوسط عمر مردها به 63/50 و متوسط عمر زن‌ها به 68/95 رسید. این افزایش به دلیل توجه بیشتر به تغذیه و بهداشت در دوران کودکی و بهبود شرایط درمان بود. (3) از نظر دانش پزشکی دلیلی نیست که بگوید همه‌ی آدم‌ها باید حتماً در سال معینی از عمرشان بمیرند و نمی‌توانند بیشتر از آن تاریخ معین عمر کنند. (4)

 

ت) همچنین باید بدانیم که قدرت خدا خیلی زیاد است. او که جهانی را به این بزرگی و این همه شگفتی آفریده است، قطعاً می‌تواند انسانی را هم در طول قرن‌ها زنده نگه دارد. قدرت خدا هیچ حد و مرزی ندارد. همان خدایی که آدم را از گِل آفرید و موسی (علیه السلام) را به سلامت از رود نیل عبور داد و عیسی (علیه السلام)‌ را بدون پدر به وجود آورد، همان خدا هم توانسته است امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را تا امروز زنده نگه دارد. قدرت خدا بیش از آن است که در فهم آدمی بگنجد.

 

پی‌نوشت‌ها:

1. بحارالانوار، ج 6، ص 314.

2. بحارالانوار، ج 51، صص 225-393.

3.گزیده‌ی راهنمای حقیقت، ص 198.

4. پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی، ج 27،‌ ص 138.
  • حسین توکلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی