1- پایه هاى اسلام
قال الباقر علیه السلام: «بنى الاسلام على خمسة اشیاء ، على الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه.»
امام باقر علیه السلام فرمود: : اسلام بر پنج چیز استوار است؛ بر نماز و زکات و حج و روزه و ولایت . ( فروع کافى، ج 4 ص 62، ح 1)
2- فلسفه روزه
قال الصادق علیه السلام: انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر.
امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند.
(من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1)
3- روزه آزمون اخلاص
قال امیرالمومنین علیه السلام: «فرض الله ... الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق»
امام على علیه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.
(نهج البلاغه، حکمت 252 )
4- روزه یاد آور قیامت
قال الرضا علیه السلام:
انما امروا بالصوم لکى یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا على فقر الاخر.
امام رضا علیه السلام فرمود: مردم به انجام خداوند روزه امر شده اند تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگی آخرت را بیابند. (وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10)
5- روزه زکات بدن
قال رسول الله صلى الله علیه و آله : لکل شیئى زکاة و زکاة الابدان الصیام.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
(الکافى، ج 4، ص 62، ح 3 )
6- روزه سپر آتش
قال رسول الله صلى الله علیه و آله: الصوم جنة من النار.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: روزه سپر آتش (جهنم) است. «یعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.» (الکافى، ج 4 ص 162)
7- اهمیت روزه
قال رسول الله (ص) : الصوم فى الحر جهاد.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: روزه گرفتن در گرما ، جهاد است . (بحار الانوار، ج 96، ص 257 )
8- روزه نفس
قال امیرالمومنین علیه السلام : «صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام.»
امیرالمومنان على علیه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاى دنیوى سودمندترین روزههاست. ( غرر الحکم، ج 1 ص 416 ح 64 )
9- روزه واقعى
قال امیرالمۆمنین علیه السلام : «الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب.»
امام على علیه السلام فرمود: روزه پرهیز از حرامها است همچنانکه شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز مىکند. (بحار ج 93 ص 249 )
10- برترین روزه
قال امیرالمومنین علیه السلام : «صوم القلب خیر من صیام اللسان و صوم اللسان خیر من صیام البطن.»
امام على علیه السلام فرمود: روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است. (غرر الحکم، ج 1، ص 417، ح 80 )
11-روزه چشم و گوش
قال الصادق علیه السلام : «اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک.»
امام صادق علیه السلام فرمود: آنگاه که روزه مىگیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزهدار باشند.«یعنى از گناهان پرهیز کند.» (الکافى ج 4 ص 87، ح 1)
12- روزه اعضا و جوارح
عن فاطمه الزهرا سلام الله علیها : «ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.»
حضرت زهرا علیها السلام فرمود: روزهدارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزهاش به چه کارش خواهد آمد. (بحار، ج 93 ص 295 (
13- روزه ناقص
قال الباقر علیه السلام :«لا صیام لمن عصى الامام و لا صیام لعبد ابق حتى یرجع و لا صیام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصیام لولد عاق حتى یبر. »
امام باقر علیه السلام فرمود: روزه این افراد کامل نیست:
1- کسى که امام را نافرمانى کند.
2- بنده فرارى تا زمانى که برگردد.
3- زنى که اطاعتشوهر نکرده تا اینکه توبه کند.
4- فرزندى که نافرمان شده تا اینکه فرمانبردار شود.
(بحار الانوار ج 93، ص 295.)
14- روزه بى ارزش
قال امیرالمومنین علیه السلام : «کم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع و الظما و کم من قائم لیس له من قیامه الا السهر و العناء.»
امام على علیه السلام فرمود: چه بسا روزهدارى که از روزهاش جز گرسنگى و تشنگى بهرهاى ندارد و چه بسا شب زندهدارى که از نمازش جز بیخوابى و سختى سودى نمىبرد )نهج البلاغه، حکمت 145(
15-روزه و صبر
عن الصادق علیه السلام فى قول الله عزوجل : «واستعینوا بالصبر و الصلوة»
قال: الصبر الصوم.
امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند عزو جل که فرموده است: از صبر و نماز کمک بگیرید، صبر، روزه است. (وسائل الشیعه، ج 7 ص 298، ح 3 )
16- روزه و صدقه
قال الصادق علیه السلام : «صدقه درهم افضل من صیام یوم.»
امام صادق علیه السلام فرمود : یک درهم صدقه دادن از یک روز روزه مستحبى برتر و والاتر است. (وسائل الشیعه، ج 7 ص 218، ح 6 (
17- پاداش روزه
قال رسول الله صلى الله علیه و آله: قال الله تعالى : «الصوم لى و انا اجزى به »
رسول خدا فرمود خداى تعالى فرموده است: روزه براى من است و من پاداش آن را مىدهم. (وسائل الشیعه ج 7 ص 294(
18- جرعه نوشان بهشت
قال رسول الله صلى الله علیه و آله : «من منعه الصوم من طعام یشتهیه کان حقا على الله ان یطعمه من طعام الجنة و یسقیه من شرابها.»
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: کسى که روزه او را از غذاهاى مورد علاقهاش باز دارد برخداست که به او از غذاهاى بهشتى بخورانند و از شرابهاى بهشتى به او بنوشاند. (بحار الانوار ج 93 ص 331 )
19- خوشا بحال روزه داران
قال رسول الله صلى الله علیه و آله : «طوبى لمن ظما اوجاع لله اولئک الذین یشبعون یوم القیامة » ؛
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: خوشا بحال کسانى که براى خدا گرسنه و تشنه شدهاند اینان در روز قیامتسیر مىشوند. (وسائل الشیعه، ج 7 ص 299، ح2. )
20- مژده به روزهداران
قال الصادق علیه السلام : «من صام لله عزوجل یوما فى شدة الحر فاصابه ظما و کل الله به الف ملک یمسحون وجهه و یبشرونه حتى اذا افطر.»
امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را مىگمارد تا دستبه چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند. (الکافى، ج 4 ص 64 ح 8)
21- شادى روزه دار
قال الصادق علیه السلام : «للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحه عند لقاء ربه»
امام صادق علیه السلام فرمود: براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است:
1- هنگام افطار 2 - هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت) (وسائل الشیعه، ج 7 ص 290)
21- بهشت و باب روزه داران
قال رسول الله صلى الله علیه و آله : «ان للجنة بابا یدعى الریان لا یدخل منه الا الصائمون.»
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: براى بهشت درى استبنام (ریان) که از آن فقط روزه داران وارد مىشوند. (وسائل الشیعه، ج 7 ص 295، ح31.)
23- دعاى روزهداران
قال الکاظم (علیه السلام) : «دعوة الصائم تستجاب عند افطاره »
امام کاظم (علیه السلام) فرمود: دعاى شخص روزهدار هنگام افطار مستجاب مىشود (بحار الانوار ج 92 ص 255 ح 33)
24- بهار مومنان
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) : «الشتاء ربیع المومن یطول فیه لیله فیستعین به على قیامه و یقصر فیه نهاره فیستعین به على صیامه.»
رسول خدا (صلى الله علیه و آله)فرمود: زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانىاش براى شب زندهدارى واز روزهاى کوتاهش براى روزه دارى بهره مىگیرد. (وسائل الشیعه، ج 7 ص 302، ح 3)
25- روزه مستحبى
قال الصادق (علیه السلام): «من جاء بالحسنة فله عشر امثالها من ذلک صیام ثلاثة ایام من کل شهر.»
امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس کار نیکى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است. (وسائل الشیعه، ج 7، ص 313، ح 33 )
26- افطارى دادن
قال الصادق (علیه السلام) :«من فطر صائما فله مثل اجره»
امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر کس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است. (الکافى، ج 4 ص 68)
27- افطارى دادن
قال الکاظم (علیه السلام) «فطرک اخاک الصائم خیر من صیامک.»
امام کاظم (علیه السلام) فرمود: افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است. (الکافى، ج 4 ص 68، ح 2)
28- روزه خوارى
قال الصادق (علیه السلام) : «من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه»
امام صادق (علیه السلام)فرمود: هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ایمان از او جدا مىشود .)وسائل الشیعه، ج 7 ص 181)
29- رمضان ماه خدا
قال امیرالمۆمنین (ع) : «شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى»
امام على (علیه السلام) فرمود: رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است. )وسائل الشیعه، ج 7 ص 266، ح 23.(
30- رمضان ماه رحمت
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) : «و هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار.»
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانهاش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم. (بحار الانوار، ج 93، ص 342)
31- فضیلت ماه رمضان
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) :«ان ابواب السماء تفتح فى اول لیلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر لیلة منه»
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مىشود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد. )بحار الانوار، ج 93، ص 344 (
32- اهمیت ماه رمضان
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) : «لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یکون رمضان السنة»
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:اگر بنده «خدا» مىدانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتى وجود دارد] دوست مىداشت که تمام سال، رمضان باشد. (بحار الانوار، ج 93، ص 346)
33- قرآن و ماه رمضان
قال الرضا (علیه السلام): «من قرا فى شهر رمضان ایة من کتاب الله کان کمن ختم القران فى غیره من الشهور.»
امام رضا (علیه السلام) فرمود: هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند. )بحار الانوار ج 93، ص 346)
34- شب سرنوشتساز
قال الصادق (علیه السلام) : «راس السنة لیلة القدر یکتب فیها ما یکون من السنة الى السنة.»
امام صادق (علیه السلام) فرمود: آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته مىشود )وسائل الشیعه، ج 7 ص 258 ح 8(
35- برترى شب قدر
قیل لابى عبد الله (علیه السلام) : «کیف تکون لیلة القدر خیرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فیها خیر من العمل فى الف شهر لیس فیها لیلة القدر.»
از امام صادق (علیه السلام) سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟
حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است. (وسائل الشیعه، ج 7 ص 256، ح 2 (
36- تقدیر اعمال
قال الصادق (علیه السلام) : «التقدیر فى لیلة تسعة عشر و الابرام فى لیلة احدى و عشرین و الامضاء فى لیلة ثلاث و عشرین.»
امام صادق (علیه السلام) فرمود: برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مىگیرد و تصویب آن در شب بیست و یکم و تنفیذ آن در شب بیستسوم (وسائل الشیعه، ج 7 ص 259)
37- احیاء شب قدر
عن فضیل بن یسار قال: «کان ابو جعفر (علیه السلام) اذا کان لیلة احدى و عشرین و لیلة ثلاث و عشرین اخذ فى الدعا حتى یزول اللیل فاذا زال اللیل صلى. »
فضیل بن یسار گوید: امام باقر (علیه السلام) در شب بیست و یکم و بیستسوم ماه رمضان مشغول دعا مىشد تا شب به سر آید و آنگاه که شب به پایان مىرسید نماز صبح را مىخواند. (وسائل الشیعه، ج 7، ص 260، ح 4(
38- زکات فطره
قال الصادق (علیه السلام): «ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة یعنى الفطرة کما ان الصلوة على النبى (صلى الله علیه و آله) من تمام الصلوة.»
امام صادق (علیه السلام) فرمود: تکمیل روزه به پرداخت زکات یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) کمال نماز است. «وسائل الشیعه، ج 6 ص 221، ح 5»
39-علت روزه گرفتن
قال الصادق (ع) : اَمّا العِلَّةُ فِى الصِّیامِ لِیَستَوِىَ بِهِ الغَنىُّ وَالفَقیرُ وذلِکَ لأِنَّ الغَنىَّ لَم یَکُن لِیَجِدَ مَسَّ الجُوعِ فَیَرحَمَ الفَقیرَ لاَنَّ الغَنىُّ کُلَّما اَرادَ شَیئا قَدَرَ عَلَیهِ...
امام صادق (ع) : علت روزه گرفتن آن است که به سبب آن ثروتمند و فقیر برابر شوند؛ زیرا ثروتمند، گرسنگى را احساس نکرده تا به فقیر رحم کند. چرا که ثروتمند هرگاه چیزى بخواهد مى تواند فراهم کند (من لا یحضره الفقیه، ص 73، ج 2)
40- دری از بهشت
قال رسول الله (ص) : اِنَّ لِلجَنَّةِ باباً یُدعى اَلرَّیّانَ لایَدخُلُ مِنهُ اِلاّ الصّائِمونَ
پیامبر (ص) فرمود : بهشت را درى است که ریّان نامیده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند. (معانى الأخبار، ص 409)
منبع: پایگاه تبیان